Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w tym celu, by przypomnieć rodzicom, uczniom i nauczycielom, o konieczności zapewnienia BEZPIECZNEGO dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Potrzeba, abyśmy mówili na temat bezpieczeństwa online i promowali pozytywne wykorzystanie tego medium.
Zachęcamy w tym tygodniu do rozmów z dziećmi o ich doświadczeniach w Internecie, zwracając szczególną uwagę na sygnały dotyczące cyberprzemocy, dostępu do szkodliwych treści, kontaktów z nieznajomymi osobami, kradzieżą pieniędzy, tożsamości itp.
Najbardziej podatne na uzależnienie się od sieci są :
− dzieci, ponieważ cały czas się rozwijają, trudno oddzielić im to co dobre od tego co złe, emocjonalnie nie są gotowe na określone treści pojawiające się w Internecie.
− osoby młode - często w kryzysie wieku dorastania, poszukujące odpowiedzi na to, jakim być, sfrustrowane, zagubione w świecie dorosłych, szukające własnych granic i potrzebujące dowartościowania.
Współczesne dzieci stykają się z nowymi technologiami od najmłodszych lat. Nie ma możliwości zatrzymania tej tendencji, zadaniem dorosłych jest więc nauczenie młodego pokolenia jak bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii oraz jak rozpoznawać zagrożenia i chronić się przed nimi. Młodzi ludzie często dysponują znacznie większą wiedzą i umiejętnościami związanymi z korzystaniem z nowych technologii, dlatego też rodzicom trudniej jest kontrolować tę sferę aktywności ich dziecka. Uczniowie łatwo mogą uzasadniać ciągłe przesiadywanie przed komputerem poszukiwaniem informacji niezbędnych do nauki i odrabiania lekcji.
Rodzice często na początku nie są świadomi problemu. Z sondażu Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS) wynika, że badani rodzice uważają, że dzieci i młodzież najczęściej wykorzystują Internet do przygotowywania się do lekcji (79%) i szukania informacji (79%). Rodzice rzadziej wskazują, że Internet jest wykorzystywany przez ich dzieci do ściągania programów komputerowych oraz oglądania i ściągania filmów. Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu można podzielić na trzy grupy:
1. zagrożenia związane z treściami zawartymi w sieci (pornografia, przemoc, ale także treści rasistowskie, nieprawdziwe informacje itp.),
2. zagrożenia związane z kontaktami z obcymi osobami online i offline,
3. zagrożenia związane z zachowaniem jednostki (przemoc internetowa)
Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że nadmierne korzystanie z Internetu może prowadzić do takich zjawisk jak: lęk i depresja, wycofanie, objawy somatyczne, zaburzenia społeczne, problemy z koncentracją uwagi, zachowania agresywne.
Pierwszą zasadą, jaką powinniśmy się kierować, gdy zaobserwujemy niepokojące nas zachowania z jakimi spotyka się nasze dziecko jest: „Widzisz? Reaguj!”. Zgłoszenie np. objawów nękania do administratora sieci społecznościowej jest niezwykle proste i łatwa; co więcej, można to zrobić anonimowo, nie martwiąc się o to, że sami staniemy się ofiarami przemocy. Co więcej, jeżeli znamy osobiście osobę nękaną w Internecie, niezwykle ważne jest okazanie wsparcia. Nawet kilka miłych słów będzie objawem naszego zaangażowania i pomoże ofierze lepiej radzić sobie z trudną sytuacją.
Jeżeli zastanawiamy się, czy sytuacja jest na tyle poważna by reagować, wyobraźmy sobie, jak byśmy się czuli, gdyby ktoś powiedział nam w twarz rzeczy, jakie niejednokrotnie czytamy w przepełnionych nienawiścią komentarzach.
Telefon zaufania przy Instytucie Psychologii Zdrowia dla osób mających problem z nałogowymi zachowaniami: 801-889-880 Pomoc można również uzyskać na stronie internetowej: www.uzależnieniabehawioralne.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży fundacji Dzieci Niczyje: 116-111 oraz strona internetowa: www.116111.pl
Portale świadczące pomoc i wsparcie psychiczne w przypadkach uzależnień/nadużywania mediów elektronicznych: www.helpline.org.pl ; www.dyzurnet.pl