Aktywność fizyczna to jeden z głównych składników zdrowego stylu życia . Codzienny ruch nie tylko sprawia, że na długo zachowamy formę fizyczną i sprawność, ale wprawia nas także w pozytywny nastrój. Ruch jest potrzebny, aby nasz organizm utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji.
W trakcie nauki zdalnej uczniowie wykorzystują czas wolny i ćwiczą w swoich domach i ogrodach.
Tytuł klasy najbardziej aktywnej uzyskała klasa 7!
Wyniki konkursu „Super klasy”:
klasa 7 – 10 punktów
klasa 5 – 9 punktów
klasa 6 a – 8 punktów
klasa 6b – 8 punktów
klasa 4 – 1 punkt
Gratulujemy!
Zdrowy posiłek – konkurs dla klas 1- 3.
W tej kategorii wygrała klasa 3, której uczniowie przygotowali pyszne posiłki. Z klasy pierwszej tylko jeden uczeń przystąpił do akcji.
Zapraszamy do galerii!
8 lutego 2021 r. w Szkole Podstawowej w Targowisku odbył się Gminny Konkurs Recytatorski. Brali w nim udział reprezentanci szkół podstawowych z Szarowa, Brzezia, Grodkowic, Kłaja i Targowiska.
W tym roku, w związku z panującą pandemią Covid-19, konkurs odbył się w zmienionej formie. Zgodnie z regulaminem uczniowie przesłali nagrania swoich występów (wybrany wiersz i fragment prozy), które zostały umieszczone na dysku sieciowym w chmurze.
Konkurs rozpoczęła pani Małgorzata Bolek, która przywitała przybyłych nauczycieli. Następnie występy wszystkich uczestników były odtwarzane przed komisją oceniającą.
W skład komisji wchodziły nauczycielki z poszczególnych szkół, panie: Bożena Karpińska (SP Kłaj), Monika Wolak (SP Grodkowice) , Gertruda Rusak, (SP Brzezie) Małgorzata Bolek (SP Targowisko) oraz pani Kamila Polak, Dyrektor Gminnej Biblioteki w Kłaju. Po wysłuchaniu nagrań, nastąpiły obrady, w wyniku których przyznano nagrody i wyróżnienia.
W kategorii klas I – III szkoły podstawowej :
I miejsce- Lena Skupień (Kłaj)
II miejsce – Karolina Bartoszek( Szarów)
III miejsce – Agata Palich (Kłaj)
III miejsce – Bartosz Siuda (Kłaj)
Wyróżnienie – Paulina Majewska (Targowisko)
W kategorii „Wywiedzione ze słowa”
I miejsce – Róża Marzec (Brzezie)
W kategorii klas IV – VI szkoły podstawowej:
I miejsce – Marcin Bartoszek (Szarów)
II miejsce – Jakub Ślęczek (Kłaj)
III miejsce – Anna Tylka (Kłaj)
III miejsce – Wiktoria Majewska (Targowisko )
W kategorii klas VII- VIII szkoły podstawowej:
I miejsce – Dominik Kuras (Kłaj)
II miejsce – Iza Rusin (Kłaj)
III miejsce – Natalia Kołodziej (Kłaj)
Wyróżnienie – Bartosz Wenta ( Targowisko)
Konkurs zakończyła Pani Patrycja Winzer, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Targowisku, która podziękowała nauczycielom za przygotowanie uczniów oraz przekazała nagrody i dyplomy.
Laureaci, którzy zajęli pierwsze i drugie miejsce, wezmą udział w powiatowym etapie 66 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w Wieliczce.
Wszystkim uczniom i rodzicom, którzy pomogli nagrać swoim dzieciom występy dziękujemy za zaangażowanie i gratulujmy pięknych występów.
Wyrazy wdzięczności składamy również pani Kamili Polak za współpracę i aktywną działalność popierającą literaturę.
Wszystkim uczestnikom życzymy dalszych sukcesów!
Małgorzata Bolek
Konkurs współfinansowany z funduszy Gminy Kłaj.
W związku z długotrwałym przebywaniem przed ekranem komputera, skorzystajcie z ćwiczeń, które pomogą Wam przetrwać ten czas bez uszczerbku na zdrowiu.
Ćwiczenia oczów podczas pracy na komputerze.
I. Co 20 minut oderwij wzrok od monitora i wyjrzyj przez okno. Na 10-15 sekund skup wzrok na czymś odległym (o co najmniej 50 metrów). Następnie bez poruszania głową powoli, przenieś skupienie na przedmiot odległy o nie więcej niż 10 metrów i wróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.
II . Mrugaj około 20 razy na minutę. Pracując przy komputerze częstotliwość mrugania spada nawet 5 krotnie. Nic więc dziwnego, że po kilku godzinach doświadczamy łzawienia oczu, które próbują zapobiec ich przesuszeniu. Mruganie jest najprostszą, najszybszą i najskuteczniejszą metodą pozwalającą zapobiec zespołowi suchego oka. Wystarczy, że zaczniesz świadomie mrugać. Rób to jak najczęściej – nie musisz w tym celu nawet przerywać pracy czy odchodzić od komputera. 3-4 mrugnięcia i pracujemy dalej. Mruganie powiekami nie tylko nawilża i oczyszcza oczy, ale pomaga rozluźnić mięśnie twarzy. Zapobiega to pieczeniu i szczypaniu oczu oraz marszczeniu brwi i czoła
III. Wykonuj oczami ruch po ósemce. Rozpocznij od środka i przesuwaj gałki oczne w lewy górny róg. W ten sposób oczy poruszają się w kierunku przeciwnym do tego, który pokonują podczas czytania i… odpoczywają. Ruch powtórz trzy, cztery razy.
IV. Zakryj oczy dłońmi i pozostaw je w całkowitej ciemności na około pięć minut. Możesz również wykorzystać w tym celu opaskę na oczy – np. taką rozdawaną w samolotach. Czas w ciemności możesz uprzyjemnić sobie słuchaniem muzyki, na której możesz się wtedy w 100% skupić.
Ćwiczenia przy biurku
1.Najpierw mięśnie brzucha. Usiądź prosto i napinaj mięśnie brzucha. Odpuść i napnij ponownie. Powtórz kilka razy.
2.Następnie czas na uda. Siedząc prosto przybliż uda maksymalnie do siebie i mocno je ściśnij. Rozchyl nogi i rozluźnij. Potwórz kilka razy.
3.Teraz czas na plecy. Usiądź prosto, podnieś ręce do góry i spleć dłonie na górze. Staraj się wyciągnąć je maksymalnie ku górze. Wyobraź sobie, że chcesz wystrzelić ręce prosto w sufit.
Gdy bolą plecy
Praca przed komputerem ma to do siebie, że często skutkuje bólem pleców. W takiej sytuacji koniecznie należy wstać od biurka, wyprostować się i odciążyć plecy.
1. Stań przodem do ściany, wyprostuj ręce, a dłonie oprzyj o ścianę. Ciężar ciała skieruj na ręce i spróbuj „popchnąć” ścianę. Rozluźnij się i powtórz ćwiczenie.
2. Na stojąco złącz dłonie z tyłu za plecami i wyprostuj ręce. Stań w rozkroku. Pochylając się do przodu pozwól, by ręce stały się dźwignią, która wędruje do góry i jednocześnie pozwala ci wykonać skłon. Rozluźnij ręce, pozwól, by swobodnie opadły. Powoli wyprostuj się i powtórz ćwiczenie.
3. Stań prosto w lekkim rozkroku. Poruszaj ramionami do przodu i do tyłu, a następnie wykonaj powolne, ale dokładne i jak najbardziej pełne ruchy głowy dookoła szyi. Po kilku seriach poruszaj głową do przodu i do tyłu, tak jakbyś kiwał na „tak”. Po kilku seriach pokiwaj na „nie”.
4. Kark rozluźnimy stojąc prosto i przechylając głowę w prawą stronę. Kładąc lewą rękę na policzku, przyciskaj głowę do prawego ramienia. To samo ćwiczenie wykonujemy po drugiej stronie szyi. Powtarzamy kilka razy.
Nie zapominajmy też, by przynajmniej raz na godzinę przejść się kilka kroków. Dzięki temu nie narazimy się na powstawanie zakrzepów w nogach.
W przerwie między lekcjami skorzystaj z ćwiczeń. Filmiki znajdziesz tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=knYi6qp6A_A
https://www.youtube.com/watch?v=abqCBmDAGok
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w tym celu, by przypomnieć rodzicom, uczniom i nauczycielom, o konieczności zapewnienia BEZPIECZNEGO dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Potrzeba, abyśmy mówili na temat bezpieczeństwa online i promowali pozytywne wykorzystanie tego medium.
Zachęcamy w tym tygodniu do rozmów z dziećmi o ich doświadczeniach w Internecie, zwracając szczególną uwagę na sygnały dotyczące cyberprzemocy, dostępu do szkodliwych treści, kontaktów z nieznajomymi osobami, kradzieżą pieniędzy, tożsamości itp.
Najbardziej podatne na uzależnienie się od sieci są :
− dzieci, ponieważ cały czas się rozwijają, trudno oddzielić im to co dobre od tego co złe, emocjonalnie nie są gotowe na określone treści pojawiające się w Internecie.
− osoby młode - często w kryzysie wieku dorastania, poszukujące odpowiedzi na to, jakim być, sfrustrowane, zagubione w świecie dorosłych, szukające własnych granic i potrzebujące dowartościowania.
Współczesne dzieci stykają się z nowymi technologiami od najmłodszych lat. Nie ma możliwości zatrzymania tej tendencji, zadaniem dorosłych jest więc nauczenie młodego pokolenia jak bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii oraz jak rozpoznawać zagrożenia i chronić się przed nimi. Młodzi ludzie często dysponują znacznie większą wiedzą i umiejętnościami związanymi z korzystaniem z nowych technologii, dlatego też rodzicom trudniej jest kontrolować tę sferę aktywności ich dziecka. Uczniowie łatwo mogą uzasadniać ciągłe przesiadywanie przed komputerem poszukiwaniem informacji niezbędnych do nauki i odrabiania lekcji.
Rodzice często na początku nie są świadomi problemu. Z sondażu Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS) wynika, że badani rodzice uważają, że dzieci i młodzież najczęściej wykorzystują Internet do przygotowywania się do lekcji (79%) i szukania informacji (79%). Rodzice rzadziej wskazują, że Internet jest wykorzystywany przez ich dzieci do ściągania programów komputerowych oraz oglądania i ściągania filmów. Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu można podzielić na trzy grupy:
1. zagrożenia związane z treściami zawartymi w sieci (pornografia, przemoc, ale także treści rasistowskie, nieprawdziwe informacje itp.),
2. zagrożenia związane z kontaktami z obcymi osobami online i offline,
3. zagrożenia związane z zachowaniem jednostki (przemoc internetowa)
Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że nadmierne korzystanie z Internetu może prowadzić do takich zjawisk jak: lęk i depresja, wycofanie, objawy somatyczne, zaburzenia społeczne, problemy z koncentracją uwagi, zachowania agresywne.
Pierwszą zasadą, jaką powinniśmy się kierować, gdy zaobserwujemy niepokojące nas zachowania z jakimi spotyka się nasze dziecko jest: „Widzisz? Reaguj!”. Zgłoszenie np. objawów nękania do administratora sieci społecznościowej jest niezwykle proste i łatwa; co więcej, można to zrobić anonimowo, nie martwiąc się o to, że sami staniemy się ofiarami przemocy. Co więcej, jeżeli znamy osobiście osobę nękaną w Internecie, niezwykle ważne jest okazanie wsparcia. Nawet kilka miłych słów będzie objawem naszego zaangażowania i pomoże ofierze lepiej radzić sobie z trudną sytuacją.
Jeżeli zastanawiamy się, czy sytuacja jest na tyle poważna by reagować, wyobraźmy sobie, jak byśmy się czuli, gdyby ktoś powiedział nam w twarz rzeczy, jakie niejednokrotnie czytamy w przepełnionych nienawiścią komentarzach.
Telefon zaufania przy Instytucie Psychologii Zdrowia dla osób mających problem z nałogowymi zachowaniami: 801-889-880 Pomoc można również uzyskać na stronie internetowej: www.uzależnieniabehawioralne.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży fundacji Dzieci Niczyje: 116-111 oraz strona internetowa: www.116111.pl
Portale świadczące pomoc i wsparcie psychiczne w przypadkach uzależnień/nadużywania mediów elektronicznych: www.helpline.org.pl ; www.dyzurnet.pl