30 października 2023r. dwadzieścioro uczniów z klasy szóstej wyruszyło ponownie w Tatry - tym razem Zachodnie Tatry Słowackie. Naszym celem było podziwianie tatrzańskich widoków późną jesienią, gdy hale przyjmują żółto-brązowo-czerwone barwy oraz zdobycie szczytu Rakonia. Spod szkoły wyruszyliśmy o 5:30. Gdy zbliżaliśmy się do granicy polsko-słowackiej odsłoniła się panorama Tatr wraz z spływającymi ze szczytów, jak woda chmurami. Zwiastowało to, że musimy przygotować się na halny w wyższych partiach gór. Po 2,5 godzinach podróży dotarliśmy do Chaty Zverovka - miejsca początku pieszej wędrówki. Pierwsze trzy kilometry Doliną Łataną okazały się bardzo spokojne. Asfaltowa droga o niewielkim nachyleniu nie sprawiła żadnych problemów. Po godzinie marszu skręciliśmy w prawo w kierunku Przełęczy Zabrat. Skończył się asfalt, zaczęła się leśna kamienista droga. Z każdym przebytym krokiem robiło się nieco trudniej, teren był bardziej pofałdowany rosło też nachylenie podejść. Gdy dotarliśmy na przełęcz Zabrat zaczęliśmy odczuwać coraz silniejsze podmuchy wiatru. Konieczne okazało się ubranie czapek i rękawiczek. Z przełęczy czekała teraz stroma droga na Rakoń. Ze względu na trudność trasy oraz silny wiatr próbę tę podjęło czternaścioro uczniów. Pozostali zostali wraz z opiekunem na przełęczy i czekali na nasz powrót.
Po około 30 mintach trudnego podejścia udało nam się zdobyć Rakoń, który był celem naszej podróży. Z jego szczytu mogliśmy podziwiać panoramę Tatr. Doskonale było widać Wołowiec, Grzesia, Giewont, Rohacze, Trzy Kopy. Większość uczniów po raz pierwszy była na takiej wysokości. Mogliśmy też na własnej skórze poczuć siłę halnego (na szczęście jeszcze nie tak silnego). Niektórzy walczyli z wiatrem, inni kładli a jeszcze inni skakali i wiatr ich lekko przenosił.
Po dość krótkim pobycie na szczycie zeszliśmy drogą powrotną na przełęcz Zabrat, gdzie po dołączeniu do oczekującej na nas grupy udaliśmy się na szlak prowadzący do Tatliakovej Chaty. Stamtąd drogą asfaltową prowadzącą przez Dolinę Rohacką wróciliśmy do busa.
Do Targowiska przyjechaliśmy o godzinie 19.
To była bardzo intensywna i wymagająca wycieczka. Nie możemy doczekać się kolejnych.
10 listopada, w piątek, upamiętniliśmy 105 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.
W tym roku uczniowie klasy 8 przygotowali debatę oksfordzką skupioną wokół tezy: Warto poświęcać się dla ojczyzny. Dyskusji przewodniczył marszałek. Mówcy propozycji udowadniali słuszność tej tezy, przywołując argumenty i przykłady z historii naszego narodu pokazujące poświęcenie życia, rodziny, szczęścia osobistego i miłości. Mówili o wielu bezimiennych bohaterach, którzy ginęli w powstaniach, byli prześladowani przez zaborców. Obchody 11 listopada to nasz hołd dla nich, wyraz naszej pamięci i wdzięczności. Z kolei mówcy opozycji przekonywali, że nie warto rezygnować z tego, co dla nas cenne, bo nie możemy liczyć na wdzięczność i pamięć przyszłych pokoleń. Powinniśmy raczej w codziennym życiu sumiennie wypełniać obowiązki, okazywać życzliwość, szanować symbole narodowe i znać naszą historię. To są obowiązki współczesnego patrioty. Mówcy powoływali się na słowa wielkich Polaków, m. in. świętego Jana Pawła II czy kardynała Stefana Wyszyńskiego. Debacie przysłuchiwała się publiczność, która zadawała pytania mówcom, a na koniec wydała werdykt, która ze stron według nich wygrała, podając bardziej przekonujące argumenty.
Podczas uroczystości wyeksponowano symbole narodowe. W centralnym miejscu widoczne były godło oraz flaga, a uroczystość rozpoczęliśmy od odśpiewania hymnu państwowego. Świętowanie uświetnił występ chóru szkolnego, który zaprezentował się w piosence “Przybyli ułani pod okienko”.
Dyskusja na temat poświęcenia dla ojczyzny pokazała, że każda forma okazywania patriotyzmu jest godna zauważenia i naśladowania, a szacunek dla bezimiennych bohaterów, symboli narodowych, tradycji i historii są konieczne.
Budujące jest to, że młodzież pamięta oraz to, że potrafi dyskutować w atmosferze wzajemnego szacunku.
W dniu 10 listopada uczniowie klasy V w ramach lekcji historii zaprezentowali przedstawienie mitów: „Demeter i Kora” oraz „Dedal i Ikar”. Uczniowie przygotowali scenografię i piękne kostiumy. Rewelacyjnie wcielili się w role greckich bogów.
Następnie uczniowie utrwalili zdobytą wiedzę poprzez gry, łamigówki przygotowane przez p. Małgorzatę Bolek.
Wykorzystano m.in.: grę planszową- mitologiczne rozgrywki, memory, zakodowane związki frazeologiczne, puzzle z atrybutami bogów greckich.
Swoją obecnością na lekcji zaszczyciły nas: pani dyrektor Patrycja Winzer, pani wicedyrektor Barbara Rybak oraz pani Iwona Sobas.
W październiku uczniowie klas 1-3 wzięli udział w pierwszym w tym roku konkursie czytelniczym na podstawie znajomości książki D. Gellner "Wścibscy". Szczególnie dumna jestem z pierwszoklasistów, którzy doskonale znali lekturę. Gratuluję również drugo- i trzecioklasistom. Dyplomy i nagrody otrzymali:
Kacper Uchman -1. miejsce, Maja Życzyńska -2. miejsce, Nadia Jamrozowicz - dyplom za udział. Z klas 2-3: Bartosz Golarz- 1. miejsce, Marcel Gądek- 2. miejsce, Piotr Wajda i Maksymilian Szczydło- 3. miejsce oraz Karina Hytroś i Jan Kawa- wyróżnienia. Serdecznie gratuluję i zachęcam do udziału w kolejnych konkursach. Najbliższy odbędzie się 13 i 15 grudnia br.
Szanowni Rodzice, zauważyłam, że nie wyświetla się na stronie szkoły informacja, jaki konkurs dla klas 1-3 odbędzie się 13 i 15 grudnia. Konkurs będzie dotyczył znajomości treści książki J. Papuzińskiej "Asiunia". Zapraszam do udziału.