- raz opracowany system dotyczący ZPB może być swobodnie konturowany w czasie.
Główne kroki realizacji ZPB w szkole:
1. ankietowanie uczniów, rodziców oraz nauczycieli w obszarze bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
2. pozyskanie partnerów do realizacji programu;
3. wspólna (z partnerami) analiza otrzymanych wyników ankiet;
4. wizja lokalna umożliwiająca identyfikację miejsc najbardziej zagrożonych w szkole i okolicy;
5. określenie priorytetowych kierunków działań;
6. skonstruowanie zintegrowanego planu działania;
7 realizacja zintegrowanego planu działania przy ścisłej współpracy partnerów;
8. audyt przeprowadzonych działań przez KWP w Krakowie (Komenda Wojewódzka Policji).
Projekt stał się w Małopolsce projektem regionalnym, koordynowanym przez KWP przy wsparciu i doradztwie kolegów z Policji i samorządu holenderskiego. W ostatnim okresie zaczął przybierać bardzo intensywną formę – na chwilę obecną jest realizowany w na terenie każdego powiatu województwa małopolskiego w obszarze placówek oświatowych (Szkoły Podstawowe, Gimnazja, placówki ponadgimnazjalne) oraz na terenie uczelni wyższych Krakowa (Akademia Górniczo – Hutnicza; Politechnika Krakowska; Krakowska Akademia; Uniwersytet Ekonomiczny; Uniwersytet Rolniczy; Akademia Wychowania Sportowego).
Projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w obszarze placówek oświatowych i uczelni wyższych ma swoje ramy formalne.
Zostały one określone w:
zatwierdzonym przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji
Regulamin szkoły promującej bezpieczeństwo
$10
Certyfikat przyznawany jest przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji na wniosek Zespołu Certyfikującego na okres dwóch lat od daty jego wręczenia.
2. Przedłużenie ważności Certyfikatu następuje na wniosek Zespołu, po uzyskaniu pozytywnego wyniku z ponownego audytu.
3. Przedłużenie ważności Certyfikatu „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo” obowiązuje na okres pięciu lat.
4. Placówki oświatowe posiadające już przedłużenie Certyfikatu na dzień podpisania niniejszego Regulaminu, zachowują ważność przedłużenia Certyfikatu na okres pięciu lat od dnia wręczenia.
Certyfikat wpisywany jest do Rejestru Certyfikatów, który prowadzony jest przez Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, a informacja o szkole, której on dotyczy, zostaje umieszczona na stronie internetowej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie (www.malopolska.policja.gov.pl).