1. Przeprowadzenie ankiety w klasach 1-3 Szkoły Podstawowej dotyczącej korzystania dzieci z urządzeń elektronicznych oraz kontroli rodzicielskiej w tym zakresie. ( wrzesień 2016r.)
Wnioski z ankiet przeprowadzonych w 2016 roku, do realizacji w bieżącym roku:
- uzależnienia młodzieży od Internetu i telefonu komórkowego.
W kwietniu 2016 roku, w grupie młodzieży gimnazjalnej Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Targowisku, przeprowadzona została ankieta na temat uzależnienia młodzieży od Internetu. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy ustalono że:
a) 15% dziewcząt i 7,4% chłopców ocenia siebie jako osoby uzależnione od Internetu. Kolejne 11% dziewcząt i 4% chłopców nie jest pewne, czy to już uzależnienie. Zatem 26% dziewcząt oraz 11,2% chłopców uważa się za osoby uzależnione lub raczej uzależnione od Internetu, co stanowi 16,7% wszystkich badanych uczniów. b) Niemal wszyscy ankietowani uważający się za osoby uzależnione zaznaczyły w swoich arkuszach, że czas wolny spędzają surfując po Internecie. Każdy z nich określił swój dzienny czas spędzony w sieci na minimum 4 godziny oraz, że loguje się do Internetu przynajmniej 3 razy dziennie. Dodatkową informacją łączącą tę grupę jest fakt, że przynajmniej od trzech lat korzystają z Internetu. Nie bez znaczenia okazała się dostępność do tego medium, gdyż 100% uczniów uznających swoje uzależnienie, loguje sie do Internetu za pomocą telefonu komórkowego. c) Następnym wspólnym aspektem większości osób podających się za uzależnionych jest posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie obsługi komputera, czyli obsługa programów użytkowych, gier i surfowanie. d) Grupę osób uzależnionych od Internetu łączy fakt występowania problemów zdrowotnych oraz to, że nie wyobrażają sobie życia bez Internetu.
Wnioski:
Młodzież gimnazjalna jest w pełni świadoma destrukcyjnego wpływu Internetu i telefonu na ich stan zdrowia fizycznego. Mimo to, samokontrola nie jest możliwa. Tylko odpowiedzialne zaangażowanie rodziców może zapobiec wielogodzinnemu surfowaniu w sieci i konsekwencjom utraty zdrowia przez ich małoletnie dzieci.
- diagnoza stosowania przez uczniów klasa IV- VI i Gimnazjum używek oraz środków uzależniających w tym nowe narkotyki.
Ankieta przeprowadzonej w grupie uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjalistów we wrześniu 2015 roku na temat stosowania przez nich używek, w tym nowych narkotyków wskazuje, iż zdecydowana większość, bo 90% uczniów naszej szkoły nie sięga po środki uzależniające. Jednak pozostała grupa uczniów, którzy sięgają po nie wskazuje na konieczność podejmowania działań podnoszących świadomość zagrożenia jakie środki uzależniające powodują dla ich życia i prawidłowego rozwoju.
- wizja lokalna miejsc niebezpiecznych na terenie miejscowości Targowisko,
W dniu 18.09.2015 roku podczas pierwszego spotkania z rodzicami, skierowano prośbę o wskazanie miejsc niebezpiecznych na terenie Targowiska.
Rodzice zwrócili uwagę na następujące problemy:
Brak chodnika przy drodze prowadzącej do szkoły.
Brak chodnika na drodze powiatowej prowadzącej od Kłaja do Targowiska.
Brak bezpiecznych przejść dla pieszych na drogach w Targowisku /pasy, sygnalizacja/
Brak widoczności przy skręcie w lewo z górki w ślepą drogę do Wajdy oraz zła widoczność na ulicy Ostrej.
Pijane osoby pod sklepem i przy Wiejskim Domu Kultury.
Zniszczony, dziurawy mostek koło Patryka Nowaka.
- wizja lokalna miejsc niebezpiecznych na terenie szkoły
We wrześniu 2015 roku zebrano informacje od rodziców, uczniów oraz pracowników szkoły nt miejsc niebezpiecznych na terenie szkoły.
Zwrócono uwagę na następujące problemy:
Nierówne boisko i rozsypane szkło.
Na hali brak materaców na ścianie przy bramkach.
Ławeczki na hali, które przeszkadzają podczas biegania.
Rozcięte ręce na chropowatych ścianach.
W łazience rozlana woda powoduje, że jest ślisko.
Wypaczone drzwi w damskiej ubikacji.
Brak zamków w drzwiach toalet damskich na hali i korytarzu.
W zimie śliskie schody.
Niebezpieczne są schody na świetlicę.
Miejsca najbardziej niebezpieczne w szkole to szatnia i okolice sklepiku.
Wnioski do realizacji w bieżącym roku szkolnym:
- ponowienie monitu do władz gminy w celu zniwelowania miejsc niebezpiecznych wskazanych w ankietach na terenie miejscowości,
- zwracanie szczególnej uwagi na czystość w toaletach ( rozlana woda) – podczas przerw szczególnie,
- na bieżąco usuwanie usterek,
- solidne pełnienie dyżurów nauczycielskich podczas przerw, szczególnie w miejscach newralgicznych.
Ankietę przeprowadzono 8 kwietnia 2016 r. podczas spotkań z rodzicami. Wnioski do działań są następujące:
1.W roku szkolnym 2016/17 zaproponować uczniom, rodzicom i nauczycielom szkolenie dotyczące uzależnienia od Internetu, telefonu komórkowego. Kontakt ze specjalistą w tej dziedzinie.
2.Lepsza polityka informacyjna dotycząca działań profilaktycznych i wychowawczych realizowanych w szkole.
3.Zaproponowanie starszym uczniom możliwości skorzystania z dodatkowych zajęć oraz zmobilizowanie ich do regularnego uczestnictwa w nich poprzez wyższą ocenę z zachowania.
Zagadnienia profilaktyczno-wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2016/2017
4. Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego.
5. Polityka informacyjna, w której należy zwrócić uwagę na podkreślenie działań profilaktycznych i wychowawczych.
II. 1 Środki uzależniające
II. 2. Bezpieczeństwo na terenie w szkole i wokół szkoły
II. 3. Cyberprzemoc
- Organizacja zajęć dla uczniów w zakresie umiejętnego korzystania z dóbr, jakimi są urządzenia elektroniczne.
- Rozbudowanie propozycji aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Zaproponowanie rodzicom pomocy w zakresie korzystania przez dzieci z mediów elektronicznych.
II.4. Realizacja programów profilaktycznych
II. 5. Podnoszenie wiedzy i umiejętności kadry pedagogicznej
- Szkolenia w zakresie radzenia sobie ze stresem.
- Problem wypalenia zawodowego.
II. 6. Modyfikacje programu profilaktycznego szkoły
III. 1. Modyfikacja Programu Wychowawczego Szkoły
-Modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyki oraz nowelizacja Programu Wychowawczego Szkoły.
III. 2. Udział w projektach unijnych, programach, konkursach
III. 3. Udział w spektaklach teatralnych, lekcjach bibliotecznych, uroczystościach szkolnych, lokalnych, patriotycznych.
III. 4. Działalność charytatywna
Góra Grosza
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Zbiórka nakrętek plastikowych na rehabilitację chorego dziecka
Działalność Szkolnego Koła Wolontariatu
Akcje drużyny harcerskiej
Zbiórka karmy dla zwierząt w schronisku
Zbiórka nowych maskotek dla dzieci w szpitali w Prokocimiu na Mikołajki- akcja harcerska.
IV. Promocja zdrowia
: Śniadanie daje moc
: Zdrowe-nietrudne
: Dzień zdrowego śniadania 09.11.2016r.
: Owocowy tydzień
: Udział w akcjach ogłaszanych w trakcie trwania roku szkolnego
IV.2. Realizacja projektów:
: Mały Mistrz- klasa I
: Wyjazdy na basen
: Spotkanie z dietetykiem
:Trzymaj Formę
Higiena jamy ustnej – stomatolog
Pielęgniarka szkolna – fluoryzacja zębów, bilans, pierwsza pomoc przedmedyczna, bandażowanie
Spotkanie ze sportowcem
Dzień sportu
Obchody Światowego Dnia Zdrowia
udział w akcjach proponowanych przez Sanepid
Warsztaty z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej
Realizacja programów profilaktycznych: Nie pal przy mnie proszę, Zdrowe- nietrudne, Znajdź właściwe rozwiązanie, Spójrz Inaczej.
IV. Współpraca z partnerami
Wójt Gminy – miejsca niebezpieczne w Targowisku
Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Targowisko
Sołtys wsi Targowisko
Koło Gospodyń Wiejskich w Targowisku
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kłaju
Sąd Rodzinny i Nieletnich w Krakowie
Gminna Komisja ds Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłaju
Gminna Koalicja ds Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wieliczce
Komenda Policji w Niepołomicach
Komenda Powiatowa Policji w Wieliczce
Biblioteka Gminna w Kłaju
Związek Harcerstwa Polskiego Hufiec Wieliczka
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wieliczce
V. Infrastruktura
- Rozbudowa monitoringu szkolnego
VI. Promocja ZPB