^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Dzwonki

  1. 8.00-8.45
  2. 8.55-9.40
  3. 9.50-10.35
  4. 10.45-11.30
  5. 11.40-12.25
  6. 12.45-13.30
  7. 13.40-14.25
  8. 14.35-15.20
  9. 15.30-16.15

Pozostałe

Biulety Informacji Publicznej

synergia logo

facebook

enter

 

 

ZPB

Zintegrowany Plan Działań na rok szkolny 2017/2018

DIAGNOZA PROBLEMU

Poziom kultury prezentowanej przez uczniów, autorefleksja w temacie stosowania wulgaryzmów i radzenia sobie w sytuacji stresu.

1. We wrześniu 2017 roku przeprowadzono wśród uczniów klas I-VII i gimnazjum ankietę badającą:

- świadomość uczniów w zakresie kultury osobistej,

- wrażliwość uczniów i ich reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej,

- reakcję ucznia w zetknięciu z wulgarnym słowem kolegi oraz

- reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej.

Wyniki badań pokazały, że uczniowie zawsze  lub często używają zwrotów grzecznościowych.                                                                                                                               42 % badanych zwraca uwagę koledze, gdy usłyszy wulgarne słowa, 35% przeszkadza przekleństwo, ale nie reaguje, natomiast 35% uczniom nie przeszkadza przekleństwo.

Diagnoza wrażliwości uczniów i ich reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej wykazała, że połowa badanych informuje nauczyciela o zdarzeniu, 47% interweniuje poprzez zwrócenie uwagi by tego nie robić, natomiast 10 % uczniów nie przeszkadza fakt przemocy wobec innych.

Umiejętność radzenia sobie w sytuacji stresowej deklaruje połowa badanych, pozostała grupa radzi sobie w sposób mało konstruktywny  ( wyzywanie, obrażanie się, bicie, kopanie).

Uczniowie reagują właściwe w sytuacji, gdy są świadkami przemocy na terenie szkoły -  80%  informuje dorosłych o zdarzeniu. Są jednak uczniowie, którzy pozostają sami z problemem nie mówiąc o nich nikomu.

2. We wrześniu 2017 roku przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli i rodziców na temat  agresywnych zachowań dzieci i młodzieży.

Badania wykazały, że zarówno rodzice jak i nauczyciele zwracają uwagę na wulgaryzmy i przemoc wśród dzieci. 

Zdaniem rodziców używanie wulgaryzmów i stosowanie przemocy wynika z chęci zaimponowania rówieśnikom, naśladowania zachowań dorosłych, pochodzi z gier komputerowych, telewizji oraz nieznajomości innych sposobów rozwiązywania konfliktów.               

Aby wyeliminować negatywne zachowania wśród dzieci i młodzieży proponują, aby rodzice więcej czasu spędzali ze swoimi dziećmi, więcej z nimi rozmawiali, byli przykładem dla swoich pociech oraz ograniczyli dostęp dzieci do mediów.                                                                  

Rodzice reagują w sytuacji, gdy dzieci stosują przemoc fizyczną, w 60% informują                             o zdarzeniu opiekunów. Znikoma część rodziców nie reaguje na zachowania przemocowe dzieci.

 Nauczyciele starają się reagować na złe zachowanie uczniów na lekcji                                                             ( rozmawiają, próbują zaciekawić tematem lekcji, zaangażować do pracy), chociaż zdarzają się zbyt emocjonalne rozwiązania, jak  podniesienie głosu i obniżenie oceny ze sprawowania.

Aby wyeliminować negatywne zachowania wśród dzieci  młodzieży nauczyciele wskazują:

  • ścisłą współpracę z rodzicami;
  • dorosły dobrym przykładem dla dziecka;
  • organizowanie lekcji z wychowawcą na temat kultury języka oraz wyposażanie  uczniów w konstruktywne sposoby reagowania w sytuacjach trudnych.

 

Wnioski:

  1. Opracować uproszczone procedury reagowania w sytuacji agresji słownej.
  2. Kontrolować, w jaki sposób nauczyciele wyciągają konsekwencje w przypadku zachowań agresywnych uczniów.
  3.  3. Zaproponować uczniom zajęcia warsztatowe z zakresu uzewnętrzniania uczuć i kontroli złości.                                                      
  4. Współpracować:  rodzice wraz z nauczycielami w propagowaniu kultury słowa.
  5. Przeprowadzić szkolny konkurs ośmieszający wulgarne zachowania: słownictwo, gesty.

Copyright © 2013. ZSO Targowisko Rights Reserved.


Facebook