DIAGNOZA PROBLEMU
Poziom kultury prezentowanej przez uczniów, autorefleksja w temacie stosowania wulgaryzmów i radzenia sobie w sytuacji stresu.
1. We wrześniu 2017 roku przeprowadzono wśród uczniów klas I-VII i gimnazjum ankietę badającą:
- świadomość uczniów w zakresie kultury osobistej,
- wrażliwość uczniów i ich reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej,
- reakcję ucznia w zetknięciu z wulgarnym słowem kolegi oraz
- reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej.
Wyniki badań pokazały, że uczniowie zawsze lub często używają zwrotów grzecznościowych. 42 % badanych zwraca uwagę koledze, gdy usłyszy wulgarne słowa, 35% przeszkadza przekleństwo, ale nie reaguje, natomiast 35% uczniom nie przeszkadza przekleństwo.
Diagnoza wrażliwości uczniów i ich reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy fizycznej wykazała, że połowa badanych informuje nauczyciela o zdarzeniu, 47% interweniuje poprzez zwrócenie uwagi by tego nie robić, natomiast 10 % uczniów nie przeszkadza fakt przemocy wobec innych.
Umiejętność radzenia sobie w sytuacji stresowej deklaruje połowa badanych, pozostała grupa radzi sobie w sposób mało konstruktywny ( wyzywanie, obrażanie się, bicie, kopanie).
Uczniowie reagują właściwe w sytuacji, gdy są świadkami przemocy na terenie szkoły - 80% informuje dorosłych o zdarzeniu. Są jednak uczniowie, którzy pozostają sami z problemem nie mówiąc o nich nikomu.
2. We wrześniu 2017 roku przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli i rodziców na temat agresywnych zachowań dzieci i młodzieży.
Badania wykazały, że zarówno rodzice jak i nauczyciele zwracają uwagę na wulgaryzmy i przemoc wśród dzieci.
Zdaniem rodziców używanie wulgaryzmów i stosowanie przemocy wynika z chęci zaimponowania rówieśnikom, naśladowania zachowań dorosłych, pochodzi z gier komputerowych, telewizji oraz nieznajomości innych sposobów rozwiązywania konfliktów.
Aby wyeliminować negatywne zachowania wśród dzieci i młodzieży proponują, aby rodzice więcej czasu spędzali ze swoimi dziećmi, więcej z nimi rozmawiali, byli przykładem dla swoich pociech oraz ograniczyli dostęp dzieci do mediów.
Rodzice reagują w sytuacji, gdy dzieci stosują przemoc fizyczną, w 60% informują o zdarzeniu opiekunów. Znikoma część rodziców nie reaguje na zachowania przemocowe dzieci.
Nauczyciele starają się reagować na złe zachowanie uczniów na lekcji ( rozmawiają, próbują zaciekawić tematem lekcji, zaangażować do pracy), chociaż zdarzają się zbyt emocjonalne rozwiązania, jak podniesienie głosu i obniżenie oceny ze sprawowania.
Aby wyeliminować negatywne zachowania wśród dzieci młodzieży nauczyciele wskazują:
Wnioski: