I. Utrzymanie przez szkołę tytułu Lidera Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.
II. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, w ramach którego zostały zrealizowane następujące działania:
1. Udział w konkursie „Odblaskowa Szkoła”, w ramach którego zrealizowano:
• Wykonano gazetki ścienne w klasach i na korytarzach szkolnych informujące o bezpieczeństwie w drodze do szkoły.
• Zorganizowano dyskotekę „odblaskową” .
• Udział klas 1-3 w Marszu Odblaskowym ulicami Targowiska, podczas którego uczniowie ubrani w kamizelki odblaskowe rozdawali zrobione przez siebie znaczki odblaskowe przechodniom, rowerzystom oraz kierowcom samochodów.
• Realizacja cyklu zajęć tematycznych dotyczących bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze przez klasę czwartą.
• W ramach działań zorganizowano szkolne konkursy:
„Bezpiecznego Strażnika Szkoły”- wykonanie maskotki odblaskowej Konkurs: Moje selfie z odblaskiem Szkolny Turniej Wiedzy o Ruchu Drogowym
2. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji w na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły, zasad korzystania z kładów i motorowerów oraz właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych dla klas 0-V.
Zorganizowanie spotkania uczniów klas od VI do 3 Gimnazjum z przedstawicielem Policji w Wieliczce na temat odpowiedzialności karnej nieletnich oraz zagrożeń i sposobów reagowania w związku z korzystaniem z mediów elektronicznych.
3. Przeprowadzenie szkoleń na temat cyberzagrożeń dla Rodziców oraz Rady Pedagogicznej przez funkcjonariusza Wydziału Prewencji KWP w Krakowie p. Wojciecha Chechelskiego, w ramach realizacji projektu wojewódzkiego „Zagrożenia w sieci– profilaktyka, reagowanie”.
4. Realizacja szkolenia Rady Pedagogicznej dotycząca prawidłowej organizacji akcji ewakuacji. Podczas szkolenia została opracowana procedura postępowania w przypadku ewakuacji.
5. Udział uczniów klas VI, VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum w warsztatach profilaktycznych prowadzonych przez psychologa z PCPR w Wieliczce, dotyczących agresji i przemocy oraz zachowań asertywnych i uległych w relacjach z rówieśnikami.
Zorganizowanie szkolenia dla rodziców z psychologiem, który pracuje z młodzieżą będącą w sytuacjach kryzysowych, ( pracownik PCPR w Wieliczce) na temat problemów nastolatków, sposobów radzenia sobie z nimi oraz zapobiegania zachowaniom ryzykownym, do których coraz częściej sięgają młodzi ludzie.
Szkolenie dla nauczycieli dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie, rozpoznania problemu, prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym oraz działań.
6. „Bezpieczna +” Udział pracowników szkoły w szkoleniu na wypadek wystąpienia zagrożenia o charakterze terrorystycznym. Rozpoznawanie sytuacji zagrożenia oraz zasady postępowania w sytuacji zagrożenia.
7. Realizacja programów profilaktycznych:
- Archipelag Skarbów - w grupie uczniów klas: VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum. Program jest wpisany do oficjalnej bazy rekomendowanych programów profilaktycznych tworzonej przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, ORE oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Archipelag Skarbów wyróżnia się w wąskim gronie programów skutecznych tym, że ma najszersze spektrum skuteczności – zapobiega problemom z kilku obszarów profilaktyki jednocześnie. Zbadano, iż uczestnicy programu ograniczyli korzystanie z alkoholu, narkotyków i pornografii, zmniejszeniu uległa tendencja do zachowań depresyjnych, wczesnych kontaktów seksualnych. Nastąpiła poprawa klimatu klasy.
- Bieg po zdrowie- program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, przeznaczony do realizacji w klasie IV, którego głównym celem jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
- Nie pal przy mnie proszę - realizacja programu profilaktycznego w klasie 2. - Cukierki- program zrealizowany wśród uczniów klasy pierwszej. Celem programu jest przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, jak również umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi, nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym oraz kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, a także nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych.
8. Obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia Tytoniu – 16 listopada. W ramach akcji: uczniowie przy wejściu do szkoły rozdawali zielone liście będące symbolem abstynencji od palenia papierosów w tym dniu; wykonano na szkolnym korytarzu gazetkę informacyjną dla rodziców; każda klasa wykonała plakat na temat szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów, z których utworzono galerię.
9. Propagowanie kultury słowa poprzez ośmieszanie wulgaryzmów. Uczniowie gimnazjum mieli za zadanie napisać przemówienie ośmieszające wulgarny język, uczniowie klasa 4-7 – pisali wiersz ośmieszający stosowanie wulgaryzmów.
10. Realizacja w klasie 3a oraz klasie 1 projektu: ”Oczyścić atmosferę”, którego głównym celem jest przekazanie dzieciom, a za ich pośrednictwem także rodzicom, podstawowych informacji na temat skutków środowiskowych zanieczyszczenia powietrza.
11. Podnoszenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy poprzez udział uczniów klasy 3gimnazjum w Powiatowych Zawodach Pierwszej Pomocy oraz zorganizowanie podczas czerwcowego pikniku rodzinnego pokazu udzielania pierwszej pomocy przez OSP w Targowisku.
12. Przeprowadzenie ankiet celem:
- diagnozy poziomu kultury uczniów oraz stosowania przez nich wulgaryzmów, jak też radzenia sobie w sytuacji stresu ( w grupie rodziców, uczniów i nauczycieli).
- zbadania potrzeb i określenia kierunku działań szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.
13. Monitorowanie u władz gminnych w sprawie naprawy progów zwalniających na drodze szkolnej.
14. Przyjęcie w dniu 25.06.2018 roku przez Radę Pedagogiczną procedury postępowania w przypadku wstąpienia w szkole zjawiska agresji lub przemocy, stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Rozwijanie samorządności uczniów
W roku szkolnym 2017/2018 Samorząd Uczniowski zrealizował w naszej szkole następujące zadania:
1. Zostały zorganizowane imprezy integrujące społeczność szkolną:
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, Ślubowanie klas I szkoły podstawowej, Święto Komisji Edukacji Narodowej, konkurs Kompozycje z dynią szkolny przegląd kolęd, Jasełka bożonarodzeniowe, konkurs Najpiękniejsza kartka bożonarodzeniowa, Mikołajki, (6 grudnia), Wigilie klasowe, Dzień sekretarki, Konkurs Fabryka Pisanek, Dzień Kolorowej Skarpetki. Współpracowaliśmy w ramach programu “Odblaskowa szkoła”.
2. Zostały przeprowadzone akcje charytatywne: Góra Grosza, w której udało nam się zgromadzić 647,20 zł; Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, na której zebraliśmy 3601,03 zł; sprzedaż kartek świątecznych, zebraliśmy 200 zł;
3. Odbyły się dyskoteki: odblaskowa (12 października), z okazji Andrzejek (30 listopada), choinkowa (8 lutego), wiosenna (24 maja).
4. Bieżące sprawozdania z działalności samorządu dokumentowane były na stronie internetowej szkoły oraz w kronice szkolnej;
5. Klasy na zmianę przygotowywały dekoracje okolicznościowe i gazetki: wrzesień (kl. VII), październik (kl. IV, VI), listopad (kl. 3 gimn.), grudzień (kl. IV), styczeń (kl. 2 gimn. i VII), luty (), marzec (kl. VI), kwiecień (kl. ), maj (kl. 2 gimn.), czerwiec (kl. V).
6. Samorząd uczniowski współpracował z nauczycielami oraz wychowawcami.
7. Prowadzony był konkurs Superklasy, w którym zwyciężyła klasa IV, otrzymując 134 punkty; inne klasy otrzymały odpowiednio: kl. I - 111, kl. II - 98, kl. IIIa - 111, kl. IIIb - 126, kl. V - 114, kl. VI - 119, kl. VII - 91, kl. 2g - 113,5, kl. 3g - 86.
8. Zbieraliśmy materiały wtórne: makulaturę (dochód w wysokości 1687 zł został przeznaczony na zakup papieru ksero, worków foliowych oraz nagród dla uczniów), plastikowe nakrętki (przekazane na rzecz Wojtusia Sobierskiego), puszki (przekazane na rzecz rady rodziców, nagrodę za najwięcej uzbieranych puszek otrzymała klasa 2 gimnazjum).
Udział szkoły w programach i projektach
Szkoła uczestniczy w projekcie unijnym „Zwiększamy szansę na lepszą przyszłość-program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy Kłaj ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – pod działanie 10.01.03 Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne. W projekcie bierze udział 27 grup (12 grup wyrównawczych i 15 rozwijających) po 8 uczniów w grupie. Uczniowie korzystający z zajęć wyrównują braki w wiedzy oraz rozwijają swoje zainteresowania. Dodatkowo pozyskano dla szkoły dużo pomocy dydaktycznych do przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i ICT. Najcenniejsze są multimedia, tablice, projektory, laptopy, drukarki, klocki do zajęć z programowania i robotyki.
Klasa 1
Klasa 1 uczestniczyła w programie Wiosna, który został zakończony wykonaniem lapbooka.
Klasa 2 Klasa 2 uczestniczyła w programie:
Technologie z klasą- realizowanym od listopada do czerwca. W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; -Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty? oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; i 4 zajęcia poświęcone programowaniu.
Klasa 3a Klasa 3a uczestniczyła następujących programach i projektach
5 porcji warzyw, owoców lub soku Owoce w szkole Szklanka mleka Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec. Oczyścić atmosferę_- projekt prowadzony przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
Klasa 3b Klasa 3b uczestniczyła następujących programach i projektach:
Program: Technologie z klasą realizowanym od listopada do czerwca.
W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; - Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty?
Oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; -Jak stworzyć projekt w aplikacji ScratchJr?; -Jak zaprogramować grę w aplikacji ScratchJr?; -Jak się programuje w aplikacji Scratch?; -Jak zaprogramować interakcję w Scratch'u?
Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec.
Ogólnopolska akcja: Śniadanie daje moc