Jesteś tutaj: Start
Podczas październikowej zbiórki zuchowej, dzieci należące do gromady wzięły udział w praktycznej lekcji bezpieczeństwa. Wykazały się znajomością numerów alarmowych oraz umiejętnością telefonicznego zgłaszania nieszczęśliwego zdarzenia. Wiedziały również jak ważne dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów są odblaski. Prawidłowo rozpoznały materiały znajdujące się w podstawowym wyposażeniu apteczki. Uczyły się bandażowania oraz zabezpieczania ran.
Kolejnym działaniem zrealizowanym w ramach konkursu Odblaskowa Szkoła było przeprowadzenie praktycznego treningu jazdy na rowerze.
W dniu 15 października 2018 r. podczas lekcji wychowania fizycznego dziewczęta z klasy czwartej wzięły udział w zajęciach doskonalących jazdę na rowerze. Perfekcyjnie przejechały tor przeszkód i wykonały ósemkę. Popracować muszą nad wystawieniem ręki do skrętu.
8 października 2018r koordynatorzy ds. bezpieczeństwa w szkole dokonali przeglądu sprawności rowerów, którymi uczniowie dojeżdżają do szkoły. Sprawdzono podstawowe wyposażenie pojazdów w hamulec, dzwonek oraz światła: z przodu białe, z tyłu czerwone.
Skontrolowano 40 rowerów. Spośród nich tylko 17 było sprawnych, tzn. posiadało co najmniej trzy podstawowe elementy wyposażenia. Zostały one nagrodzone naklejką z uśmiechniętą buźką. Te, które miały braki w wyposażeniu, oznaczono naklejką ze smutną minką. Najczęściej rowerom brakowało świateł.
Apelujemy do rodziców uczniów, aby sprawdzili sprawność pojazdów swoich pociech. Przypominamy, że dzieci, które nie ukończyły dziesiątego roku życia i nie posiadają Karty Rowerowej nie mogą samodzielnie poruszać się po drodze. Pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi rodzic.
Koordynatorzy Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa.
Nasi uczniowie z klas 1-3 wzięli udział w spotkaniu na temat bezpieczeństwa podczas drogi do szkoły. Podczas spotkania 21 września 2018 r. dzielnicowy Grzegorz Grzesik oraz pan Robert Spyrczyński ze Stowarzyszenia na Rzecz Praw Pieszych wspólnie z dziećmi przypomnieli zasady poruszania się po drodze, chodniku, na przejściach dla pieszych. Zwrócono szczególną uwagę na noszenie odblasków i kamizelek odblaskowych, które niejednokrotnie ratują życie pieszym uczestnikom ruchu drogowego.
Kolejne spotkania profilaktyczne z przedstawicielem Powiatowej Komendy Policji w Wieliczce odbyły się 1 października 2018r. Pani aspirant sztab. Agnieszka Trawińska spotkała się z uczniami klas: IV, V i VI. Omówiła sytuacje niebezpieczne mające miejsce na drodze z udziałem pieszych i rowerzystów. Zwróciła dzieciom uwagę na konieczność noszenia kamizelek odblaskowych, które warunkują ich bezpieczeństwo szczególnie po zmroku. Podjęła również temat zagrożeń w sieci.
O odpowiedzialności karnej nieletnich pani aspirant przypomniała podczas drugiego spotkania ze starszymi uczniami. Dokładnie omówiła problem przestępstw internetowych i niebezpieczeństw grożących młodym ludziom w sieci.
Koordynatorzy ZPB
Pierwsza dyskoteka po wakacjach odbyła się na terenie szkoły w dniu 4 października. Warunkiem wejścia było posiadanie elementów odblaskowych lub założenie kamizelki odblaskowej. Uczniowie świetnie się bawili, a mieniące się w światłach dyskotekowych elementy odblaskowe dodawały uroku zabawie.
Jest to kolejne działanie, które wpisuje się w realizowany przez szkołę konkurs Odblaskowa Szkoła.
Koordynatorzy ZPB
Tradycją szkoły w Targowisku jest podejmowanie w pierwszych dniach rozpoczynającego się roku szkolnego działań, które promują bezpieczeństwo.
Bierzemy udział w konkursie organizowanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod nazwą „Odblaskowa Szkoła”. Celem konkursu jest podniesienie świadomości rodziców i dzieci na temat dbania o bezpieczeństwo podczas drogi do i ze szkoły oraz kontrolowanie ustawowego obowiązku korzystania przez dzieci z elementów odblaskowych. Promujemy również inicjatywy ograniczające zagrożenia w ruchu drogowym.
Jak co roku nauczyciele i uczniowie wraz z rodzicami aktywnie włączają się w działania podnoszące bezpieczeństwo dzieci.
Zrealizowane zostały takie działania, jak:
1.Skompletowanie brakujących kamizelek i elementów odblaskowych.
2. Wykonanie gazetek dotyczących bezpieczeństwa.
3. Spotkania uczniów na temat bezpieczeństwa z Policją.
4. Dyskoteka odblaskowa.
5. Cykl tematyczny w ramach techniki zakresu przepisów ruchu drogowego oraz budowy i konserwacji roweru.
6. Szkolna akcja: Bezpieczny rower.
7. Udział uczniów klas 1-3 w konkursie organizowanym przez PZU Bezpieczny powrót do domu.
8. Zorganizowano zajęcia pozalekcyjne w temacie bezpieczeństwa na drodze i noszenie elementów odblaskowych, podczas zajęć świetlicowych, projektowych oraz w czasie zbiórki zuchowej.
Przed nami:
1. Rozstrzygnięcie szkolnego konkursu na wykonanie odblaskowego Niestraszaka.
2. Szkolny konkurs Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
3. Finał konkursu Odblaskowa Szkoła 2018.
Koordynatorzy Zintegrowanej polityki Bezpieczeństwa
I. Utrzymanie przez szkołę tytułu Lidera Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.
II. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, w ramach którego zostały zrealizowane następujące działania:
1. Udział w konkursie „Odblaskowa Szkoła”, w ramach którego zrealizowano:
• Wykonano gazetki ścienne w klasach i na korytarzach szkolnych informujące o bezpieczeństwie w drodze do szkoły.
• Zorganizowano dyskotekę „odblaskową” .
• Udział klas 1-3 w Marszu Odblaskowym ulicami Targowiska, podczas którego uczniowie ubrani w kamizelki odblaskowe rozdawali zrobione przez siebie znaczki odblaskowe przechodniom, rowerzystom oraz kierowcom samochodów.
• Realizacja cyklu zajęć tematycznych dotyczących bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze przez klasę czwartą.
• W ramach działań zorganizowano szkolne konkursy:
„Bezpiecznego Strażnika Szkoły”- wykonanie maskotki odblaskowej Konkurs: Moje selfie z odblaskiem Szkolny Turniej Wiedzy o Ruchu Drogowym
2. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji w na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły, zasad korzystania z kładów i motorowerów oraz właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych dla klas 0-V.
Zorganizowanie spotkania uczniów klas od VI do 3 Gimnazjum z przedstawicielem Policji w Wieliczce na temat odpowiedzialności karnej nieletnich oraz zagrożeń i sposobów reagowania w związku z korzystaniem z mediów elektronicznych.
3. Przeprowadzenie szkoleń na temat cyberzagrożeń dla Rodziców oraz Rady Pedagogicznej przez funkcjonariusza Wydziału Prewencji KWP w Krakowie p. Wojciecha Chechelskiego, w ramach realizacji projektu wojewódzkiego „Zagrożenia w sieci– profilaktyka, reagowanie”.
4. Realizacja szkolenia Rady Pedagogicznej dotycząca prawidłowej organizacji akcji ewakuacji. Podczas szkolenia została opracowana procedura postępowania w przypadku ewakuacji.
5. Udział uczniów klas VI, VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum w warsztatach profilaktycznych prowadzonych przez psychologa z PCPR w Wieliczce, dotyczących agresji i przemocy oraz zachowań asertywnych i uległych w relacjach z rówieśnikami.
Zorganizowanie szkolenia dla rodziców z psychologiem, który pracuje z młodzieżą będącą w sytuacjach kryzysowych, ( pracownik PCPR w Wieliczce) na temat problemów nastolatków, sposobów radzenia sobie z nimi oraz zapobiegania zachowaniom ryzykownym, do których coraz częściej sięgają młodzi ludzie.
Szkolenie dla nauczycieli dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie, rozpoznania problemu, prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym oraz działań.
6. „Bezpieczna +” Udział pracowników szkoły w szkoleniu na wypadek wystąpienia zagrożenia o charakterze terrorystycznym. Rozpoznawanie sytuacji zagrożenia oraz zasady postępowania w sytuacji zagrożenia.
7. Realizacja programów profilaktycznych:
- Archipelag Skarbów - w grupie uczniów klas: VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum. Program jest wpisany do oficjalnej bazy rekomendowanych programów profilaktycznych tworzonej przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, ORE oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Archipelag Skarbów wyróżnia się w wąskim gronie programów skutecznych tym, że ma najszersze spektrum skuteczności – zapobiega problemom z kilku obszarów profilaktyki jednocześnie. Zbadano, iż uczestnicy programu ograniczyli korzystanie z alkoholu, narkotyków i pornografii, zmniejszeniu uległa tendencja do zachowań depresyjnych, wczesnych kontaktów seksualnych. Nastąpiła poprawa klimatu klasy.
- Bieg po zdrowie- program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, przeznaczony do realizacji w klasie IV, którego głównym celem jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
- Nie pal przy mnie proszę - realizacja programu profilaktycznego w klasie 2. - Cukierki- program zrealizowany wśród uczniów klasy pierwszej. Celem programu jest przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, jak również umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi, nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym oraz kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, a także nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych.
8. Obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia Tytoniu – 16 listopada. W ramach akcji: uczniowie przy wejściu do szkoły rozdawali zielone liście będące symbolem abstynencji od palenia papierosów w tym dniu; wykonano na szkolnym korytarzu gazetkę informacyjną dla rodziców; każda klasa wykonała plakat na temat szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów, z których utworzono galerię.
9. Propagowanie kultury słowa poprzez ośmieszanie wulgaryzmów. Uczniowie gimnazjum mieli za zadanie napisać przemówienie ośmieszające wulgarny język, uczniowie klasa 4-7 – pisali wiersz ośmieszający stosowanie wulgaryzmów.
10. Realizacja w klasie 3a oraz klasie 1 projektu: ”Oczyścić atmosferę”, którego głównym celem jest przekazanie dzieciom, a za ich pośrednictwem także rodzicom, podstawowych informacji na temat skutków środowiskowych zanieczyszczenia powietrza.
11. Podnoszenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy poprzez udział uczniów klasy 3gimnazjum w Powiatowych Zawodach Pierwszej Pomocy oraz zorganizowanie podczas czerwcowego pikniku rodzinnego pokazu udzielania pierwszej pomocy przez OSP w Targowisku.
12. Przeprowadzenie ankiet celem:
- diagnozy poziomu kultury uczniów oraz stosowania przez nich wulgaryzmów, jak też radzenia sobie w sytuacji stresu ( w grupie rodziców, uczniów i nauczycieli).
- zbadania potrzeb i określenia kierunku działań szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.
13. Monitorowanie u władz gminnych w sprawie naprawy progów zwalniających na drodze szkolnej.
14. Przyjęcie w dniu 25.06.2018 roku przez Radę Pedagogiczną procedury postępowania w przypadku wstąpienia w szkole zjawiska agresji lub przemocy, stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Rozwijanie samorządności uczniów
W roku szkolnym 2017/2018 Samorząd Uczniowski zrealizował w naszej szkole następujące zadania:
1. Zostały zorganizowane imprezy integrujące społeczność szkolną:
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, Ślubowanie klas I szkoły podstawowej, Święto Komisji Edukacji Narodowej, konkurs Kompozycje z dynią szkolny przegląd kolęd, Jasełka bożonarodzeniowe, konkurs Najpiękniejsza kartka bożonarodzeniowa, Mikołajki, (6 grudnia), Wigilie klasowe, Dzień sekretarki, Konkurs Fabryka Pisanek, Dzień Kolorowej Skarpetki. Współpracowaliśmy w ramach programu “Odblaskowa szkoła”.
2. Zostały przeprowadzone akcje charytatywne: Góra Grosza, w której udało nam się zgromadzić 647,20 zł; Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, na której zebraliśmy 3601,03 zł; sprzedaż kartek świątecznych, zebraliśmy 200 zł;
3. Odbyły się dyskoteki: odblaskowa (12 października), z okazji Andrzejek (30 listopada), choinkowa (8 lutego), wiosenna (24 maja).
4. Bieżące sprawozdania z działalności samorządu dokumentowane były na stronie internetowej szkoły oraz w kronice szkolnej;
5. Klasy na zmianę przygotowywały dekoracje okolicznościowe i gazetki: wrzesień (kl. VII), październik (kl. IV, VI), listopad (kl. 3 gimn.), grudzień (kl. IV), styczeń (kl. 2 gimn. i VII), luty (), marzec (kl. VI), kwiecień (kl. ), maj (kl. 2 gimn.), czerwiec (kl. V).
6. Samorząd uczniowski współpracował z nauczycielami oraz wychowawcami.
7. Prowadzony był konkurs Superklasy, w którym zwyciężyła klasa IV, otrzymując 134 punkty; inne klasy otrzymały odpowiednio: kl. I - 111, kl. II - 98, kl. IIIa - 111, kl. IIIb - 126, kl. V - 114, kl. VI - 119, kl. VII - 91, kl. 2g - 113,5, kl. 3g - 86.
8. Zbieraliśmy materiały wtórne: makulaturę (dochód w wysokości 1687 zł został przeznaczony na zakup papieru ksero, worków foliowych oraz nagród dla uczniów), plastikowe nakrętki (przekazane na rzecz Wojtusia Sobierskiego), puszki (przekazane na rzecz rady rodziców, nagrodę za najwięcej uzbieranych puszek otrzymała klasa 2 gimnazjum).
Udział szkoły w programach i projektach
Szkoła uczestniczy w projekcie unijnym „Zwiększamy szansę na lepszą przyszłość-program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy Kłaj ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – pod działanie 10.01.03 Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne. W projekcie bierze udział 27 grup (12 grup wyrównawczych i 15 rozwijających) po 8 uczniów w grupie. Uczniowie korzystający z zajęć wyrównują braki w wiedzy oraz rozwijają swoje zainteresowania. Dodatkowo pozyskano dla szkoły dużo pomocy dydaktycznych do przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i ICT. Najcenniejsze są multimedia, tablice, projektory, laptopy, drukarki, klocki do zajęć z programowania i robotyki.
Klasa 1
Klasa 1 uczestniczyła w programie Wiosna, który został zakończony wykonaniem lapbooka.
Klasa 2 Klasa 2 uczestniczyła w programie:
Technologie z klasą- realizowanym od listopada do czerwca. W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; -Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty? oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; i 4 zajęcia poświęcone programowaniu.
Klasa 3a Klasa 3a uczestniczyła następujących programach i projektach
5 porcji warzyw, owoców lub soku Owoce w szkole Szklanka mleka Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec. Oczyścić atmosferę_- projekt prowadzony przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
Klasa 3b Klasa 3b uczestniczyła następujących programach i projektach:
Program: Technologie z klasą realizowanym od listopada do czerwca.
W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; - Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty?
Oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; -Jak stworzyć projekt w aplikacji ScratchJr?; -Jak zaprogramować grę w aplikacji ScratchJr?; -Jak się programuje w aplikacji Scratch?; -Jak zaprogramować interakcję w Scratch'u?
Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec.
Ogólnopolska akcja: Śniadanie daje moc
22 listopada gościem w szkole w Targowisku był pan Wojciech Chechelski, nadkomisarz Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Wystąpił z prezentacją dotyczącym cyberzagrożeń.
W szkoleniu skierowanym najpierw do nauczycieli, a potem do rodziców, zwrócił uwagę na zjawiska, które często dotyczą młodych ludzi korzystających z Internetu. Należy do nich nie tylko dobrze nam znana cyberprzemoc, ale także ruchy o charakterze przestępczym, wykorzystujące Sieć dla swoich celów. Zwracał uwagę, że młodzi ludzie, którzy wyszukują wiadomości na różne tematy, mogą być narażeni na niebezpieczeństwo poprzez dostęp do informacji szkodliwych, nawet jeśli ich intencje są dobre, dlatego ważna jest kontrola rodzicielska.
W dniu 21 listopada 2017 roku miało miejsce spotkanie uczniów z przedstawicielami Komendy Policji w Niepołomicach.
Spotkanie miało charakter edukacyjno-profilaktyczny. Poruszone zostały tematy związane z bezpiecznym poruszaniem się po drodze pieszo i rowerem, noszeniem kamizelek i elementów odblaskowych oraz sposobami zachowania się w sytuacji odłączenia od grupy podczas wycieczki.
Uczniowie po raz kolejny usłyszeli, jak bezpiecznie korzystać z mediów elektronicznych, szczególnie z portali społecznościowych. Policjanci nadmienili, że rodzice biorą pełną odpowiedzialność za to, w jaki sposób dziecko korzysta z Internetu.
W dniu 21 listopada 2017 roku miało miejsce spotkanie uczniów z przedstawicielami Komendy Policji w Niepołomicach.
Spotkanie miało charakter edukacyjno-profilaktyczny. Poruszone zostały tematy związane z bezpiecznym poruszaniem się po drodze pieszo i rowerem, noszeniem kamizelek i elementów odblaskowych oraz sposobami zachowania się w sytuacji odłączenia od grupy podczas wycieczki.
Uczniowie po raz kolejny usłyszeli, jak bezpiecznie korzystać z mediów elektronicznych, szczególnie z portali społecznościowych. Policjanci nadmienili, że rodzice biorą pełną odpowiedzialność za to, w jaki sposób dziecko korzysta z Internetu.