W maju 2022 roku została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna wśród rodziców oraz uczniów Szkoły Podstawowej w Targowisku.
Wnioski
1. Połowa uczniów zjada śniadanie w domu i zabiera drugie śniadanie do szkoły. Duża grupa uczniów ( niemal połowa badanych) nie zjada w domu śniadania i nie zabiera drugiego śniadania do szkoły. 14% uczniów dostaje pieniądze na zakup śniadania.
2. Zauważa się różnicę widoczną w odpowiedziach uczniów i rodziców w kwestii zabierania drugiego śniadania do szkoły. Rodzice twierdzą w 77%, że ich dzieci zawsze zabierają drugie śniadanie do szkoły, uczniowie deklarują w 50%. Rodzice nie zaznaczyli odpowiedzi: dzieci nie zabierają śniadania do szkoły- jest tych uczniów kilka procent.. Około 15% dzieci dostaje pieniądze na zakup drugiego śniadania- pokrywają się informacje od dzieci i rodziców.
3. Ponad 50% uczniów zjada słodycze codziennie. Zbieżne są wyniki uczniów i rodziców w tym temacie. Kolejne 50% uczniów zjada słodycze kilka razy w tygodniu.
Spożycie słodyczy wśród dzieci jest duże.
4. Uczniowie żywią się fast foodami. 40% do 50 % uczniów spożywa je raz w miesiącu. 15% uczniów wiele razy w miesiącu. Raz w tygodniu 14% uczniów – wg rodziców 8%. Znacząca różnica między danymi od rodziców występuje w przedziale rzadziej niż raz w miesiącu. 17% uczniów zaznacza, że je fast foody rzadziej niż raz w miesiącu; rodzice uważają, że 40% dzieci je rzadziej niż raz w miesiącu fast foody.
5. Znaczna część dzieci najczęściej pije wodę - ok. 80%. Różnica znacząca pojawia się przy słodkich napojach i wodach smakowych. Rodzice mówią o 10% dzieci spożywających te napoje, natomiast 30% dzieci deklaruje, że je wypija. Żaden rodzic nie wskazał również na energetyk, kilkoro uczniów je pije.
6. Uczniowie jedzą kolację między godz. 18.00 a 20.00. 32% uczniów przyznaje, że po godz. 20.00 nawet po 21 zjada kolację. Te dane potwierdzają się w informacji od rodziców.
7. Aktywność fizyczna uczniów trwająca minimum 30 minut dziennie jest zadowalająca. 90% uczniów deklaruje, że aktywnie spędza czas w ciągu tygodnia. Połowa badanych podaje, że jest aktywna 4-5 razy w tygodniu, 40% mówi o aktywności 2do 3 razy na tydzień. Pozostali zarówno rodzice, jak i uczniowie mają świadomość deficytu aktywności ruchowej.
8. Połowa badanych rodziców uważa, że sprawność fizyczna ich dziecka jest bardzo dobra i doskonała. Pozostali mówią, że jest dobra i przeciętna. O niskiej sprawności mówią zarówno rodzice, jak i uczniowie w przypadku jednej osoby. Wyniki rodziców i uczniów korespondują ze sobą.
9. Rodzice zachęcają dzieci do aktywności proponując im: wspólne spacery, drugie miejsce zajmuje posyłanie dzieci na zajęcia sportowe, kolejne to wspólnie uprawiany sport, rozmowy na temat wartości aktywności fizycznej i wychodzenie na plac zabaw.
Uczniowie najczęściej spędzają czas wolny- aktywnie: spotkania z przyjaciółmi, grając w piłkę lub jeżdżąc na rowerze, dziergając na szydełku, spędzając czas z rodzina, rysując, spacerując z psem, czytając, jeżdżąc na rolkach, grając w siatkówkę oraz biernie-grając w gry, grając z kolegami w gry, na konsoli, czytając książki, oglądając filmy, tik-toka
10. Na pytanie: skąd dziecko bierze informacje dotyczące wpływu aktywności fizycznej na organizm człowieka, rodzice na pierwszym miejscu zaznaczyli własne rozmowy z dziećmi, na drugim miejscu wskazali nauczycieli, na trzecim czerpanie wiedzy z Internetu. Uczniowie na pierwszym miejscu podali nauczycieli, tuż za nimi Internet i telewizja, później rodzice i inni dorośli.
11. Nasi uczniowie późno kładą się na nocny spoczynek. 60% uczniów kładzie się spać po godz. 22.00 Rodzice nie do końca wiedzą, o której godzinie ich dzieci kładą się spać. 30% dzieci deklaruje, że chodzi spać po godzinie 23.00, rodzice zaznaczają, że tylko dwoje dzieci ( 3% ) dzieci chodzi tak późno spać. Konieczna jest obserwacja dzieci przez rodziców, zabieranie urządzeń elektronicznych na noc.
Połowa uczniów deklaruje, że przesypia od 8-10 godzin. Rodzice podają wyższy wynik – 78% dzieci. 40% uczniów śpi od 6 do 8 godzin, rodzice podają 20%. Kilka osób zaznacza, że śpi mniej niż 6 godzin dziennie. Rodzice nie zaznaczyli tej odpowiedzi.
12. Uczniowie oglądają przed snem telewizję lub korzystają z laptopa/telefonu. 49% badanych ogląda tuż przed snem tv lub korzysta z telefonu/laptopa, często -10%; czasami robi to ok 31% uczniów, Tylko 10 % ankietowanych uczniów zaznaczyła, że nie sięga po media przed snem. Rodzice mówią, że jest ich więcej, bo 30%.
13. Uczniowie zaznaczają, że z Internetu czerpią wiedzę na temat zdrowego odżywiania ( 51%); kolejna grupa ( 31%) od rodziców, kilka osób z rozmów z nauczycielami ( 8%) i z książek ( 4%). Są uczniowie, którzy nie poszukują wiedzy w tym temacie. Rodzice zaznaczają, że dziecko czerpie wiedzę na temat zdrowego odżywiania na pierwszym miejscu od nich, kolejne miejsce zajmują nauczyciele, następne Internet i telewizja.
14. Rodzice oczekują, że na godzinach wychowawczych będą poruszane tematy z zakresu: alternatywnego spędzania czasu wolnego, zdrowego odżywiania oraz higieny i zdrowia psychicznego. Pojedyncze osoby zaznaczały potrzebę rozmów na temat bezpieczeństwa w kontaktach z obcym ( np. wsiadania do samochodu), dojrzewania, akceptacji w grupie, bycia koleżeńskim, zagrożeń w Internecie.