W maju 2022 roku została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna w grupie uczniów klas 4-8.
Wyniki przedstawiają się następująco.
1. Zawsze i często zjada śniadanie w domu 52% ankietowanych uczniów. 34% je śniadanie czasami, 15% uczniów nie zjada w domu śniadania.
2. Na pytanie o to, co dzieci jedzą, najwięcej zaznaczono spożycia produktów zbożowych, pieczywa i makaronów, na drugim miejscu znajduje się spożycie owoców i warzyw, mleka, jaj, nabiału. Najmniejsze jest spożycie mięsa i ryb. Uczniowie stosunkowo mało jedzą nabiału oraz produktów mięsnych.
3. Częstotliwość spożywania posiłków przedstawia się następująco. 40% uczniów zjada 4 posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad, kolacja); 24% uczniów zjada trzy posiłki dziennie ( śniadanie, obiad, kolacja); pięć posiłków dziennie zjada 23% badanych. Pięcioro spośród badanych deklaruje, że zjada dwa posiłki dziennie, jedna, że je tylko raz dziennie obiad.
4. Dwoje uczniów deklaruje, że słodycze je rzadziej niż raz w miesiącu. Siedem osób zjada je raz w miesiącu. Pozostałe osoby często spożywają słodycze. 30% uczniów zjada je codziennie, tyleż samo wiele razy w tygodniu.
5. Około 80% badanych uczniów sięga po fast foody raz w miesiącu, część z nich jeszcze rzadziej ( 17%) . Dwie osoby zaznaczyły, że jedzą fast foody codziennie. Raz na tydzień zjada fast foody grupa stanowiąca 14% badanych, 14% zjada je raz w miesiącu.
6. Kolejne pytanie dotyczyło zabierania drugiego śniadania do szkoły.53 % badanych deklaruje, iż zawsze ma drugie śniadanie, 21% tylko czasami zabiera coś do zjedzenia. 14% uczniów deklaruje, że dostaje pieniądze i kupuje w sklepiku. Są uczniowie, którzy nic nie jedzą w szkole-ok. 10 osób.
7. Uczniowie zapytani o to, ca najczęściej piją, w zdecydowanej większości piją wodę 84%, 34% pije słodkie napoje i wody smakowe, ok 30% pije herbatę. Cztery osoby przyznają, że piją energetyki. Ponad połowa badanych uznaję, że dostarcza organizmowi wystarczającą ilość wody., 17% jest świadoma, że pije za mało, pozostała grupa osób – do 30% nie umie powiedzieć, jaką ilość wypija.
8. Kolejne pytanie dotyczyło czasu spożywania kolacji. W miarę równomiernie rozkłada się czas kolacji uczniów, który odbywa się między godziną 18.00 a 21.00 . 31% uczniów zjada kolację między 18.00 a 19.00; 32 % między 19.00 a 20.00. 21 % między 20.00 a 21.00; kilkanaście osób przyznaje, że je kolację po godz. 21.00.
9. Uczniowie zapytani o podejmowaną pozaszkolną aktywność fizyczną, która trwa co najmniej 30 minut podają, że połowa z nich 4-5 razy na tydzień podejmuje taką aktywność. 39%, że dwa-trzy razy w tygodniu, kilka osób nie podejmuje żadnej aktywności lub raz w tygodniu, - do 10% badanych. Zatem 90% uczniów deklaruje, że aktywnie spędza czas w ciągu tygodnia. Pozostali mają świadomość, że jest go zbyt mało.
Niemal połowa uczniów twierdzi, że ma doskonałą i bardzo dobrą sprawność fizyczną. ( 46%) Pozostali uczniowie, że ich sprawność jest dobra i przeciętna. Dwóch uczniów mówi o niskiej sprawności fizycznej.
10. Uczniowie najczęściej spędzają czas wolny aktywnie: spotkania z przyjaciółmi, grając w piłkę lub jeżdżąc na rowerze, dziergając na szydełku, spędzając czas z rodzina, rysując, spacerując z psem, czytając, jeżdżąc na rolkach, grając w siatkówkę oraz biernie-grając w gry, grając z kolegami w gry, na konsoli, czytając książki, oglądając filmy, tik-toka
11. O roli aktywności fizycznej uczniowie czerpią wiedzę głównie od nauczycieli, w tym wychowania fizycznego oraz z TV i Internetu. Kolejne miejsce zajmują rodzice i inni dorośli.
12. Na pytanie, o której godzinie uczniowie kładą się na nocny wypoczynek 31% uczniów podaję, że po godzinie 23.00. 30 % między 22.00 a 23.00; 26% między 21.00-22.00; 12% między 20.00 a 21.00. Połowa uczniów deklaruje, że przesypia od 8-10 godzin, 40% uczniów śpi od 6 do 8 godzin. Kilka osób przyznaje, że śpi mniej niż 6 godzin dziennie.
13. Uczniowie oglądają przed snem telewizję lub korzystają z laptopa/telefonu.
49% badanych ogląda tuż przed snem tv lub korzysta z telefonu/laptopa; czasami robi to ok 31% uczniów, często 10%. Tylko 10 % ankietowanych uczniów nie sięga po media przed snem.
Uczniowie zaznaczają, że z Internetu czerpią wiedzę na temat zdrowego odżywiania ( 51%); kolejna grupa ( 31%) od rodziców, kilka osób z rozmów z nauczycielami ( 8%) i z książek ( 4%). Są uczniowie, którzy nie poszukują wiedzy w tym temacie.