Jesteś tutaj: Start
Podczas wakacji sekretariat Szkoły Podstawowej w Targowisku jest czynny w godzinach 8.00-12.00.
W tygodniu 12-16 sierpnia 2024 sekretariat jest NIECZYNNY.
Podsumowanie pracy Szkoły Podstawowej w Targowisku w roku 2023/2024.
Zakończyliśmy rok szkolny 2023/2024. W tym czasie podejmowane były działania mające na celu podniesienie efektów kształcenia, poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów, rozwijanie zainteresowań poprzez udział uczniów w różnych konkursach.
NAUKA
Największym osiągnięciem naukowym było zdobycie tytułu finalisty konkursów przedmiotowych. A byli to następujący uczniowie:
- Natalia Gądor - Finalistka Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego;
- Marcin Ogonowski - Finalista Małopolskiego Konkursu Historycznego;
- Leon Leś - Finalista Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego.
21 czerwca 2024 roku wielu uczniów miało okazję wpisać się do Złotej Księgi. Uprawniały ich do tego wysokie wyniki w nauce (średnia ocen co najmniej 5,0) i wzorowe zachowanie. W tym roku absolutnymi rekordzistkami w wynikach w nauce okazały się siostry Emilia i Zuzanna Kopyś, uzyskując średnią ocen 5,82. Już po zakończeniu zajęć odebrały zasłużone narody rzeczowe, którymi będą się cieszyć podczas wakacyjnych podróży.
Duża grupa uczniów poszerzała swoją wiedzę w Ogólnopolskim Konkursie Nauk Przyrodniczych Świetlik. Wyróżnieni zostali: Jan Kawa z klasy III, Leon Leś z klasy V, Krzysztof Włodarczyk z klasy VIII.
Nasi uczniowie rywalizowali także w konkursach matematycznych tj. Kangur Matematyczny, w którym Leon Leś (klasa V) uzyskał wyróżnienie oraz Rachmistrz Matematyczny, w którym do etapu gminnego zakwalifikowali się: Milena Chudecka (kl.IV), Leon Leś (kl.V), Danuta Wójcik (kl.VI), Krzysztof Włodarczyk (kl. VIII) a do etapu powiatowego Emilia Kopyś (kl. IV).
Od kilkunastu lat nasza szkoła jest organizatorem Gminnego Konkursu Recytatorskiego. W tegorocznej edycji zmagań konkursowych I miejsce wywalczył Krzysztof Włodarczyk (kl. VIII), z kolei III miejsce zdobyła Adrianna Batóg (kl. VIII). Wyróżnienie otrzymała także Zofia Golarz (kl. II) w kategorii „Turniej Poezji Śpiewanej”. Nasi uczniowie brali także udział w Gminnym Konkursie Pięknego Czytania w Grodkowicach, gdzie II miejsce wywalczyła Emilia Kołtun (kl. VIII), natomiast wyróżnienie zdobyła Natalia Gądor (kl. VIII).
Liczne grono utalentowanych muzycznie dzieci i młodzieży zaprezentowało swój talent w Gminnym Konkursie Muzycznym Zagraj, zaśpiewaj i Ty. Nagrody i wyróżnienia otrzymali:
a) instrumentaliści: I miejsce: Mateusz Korbut (klasa VII), Mateusz Świętek (klasa II),
II miejsce Milena Babraj (klasa VI),
III miejsce: Wiktor Pasiut (klasa III),
b) wokaliści:
II miejsce Zofia Golarz (klasa I),
III miejsce Aleksandra Rejduch (klasa III) i Zuzanna Groń (klasa II).
Dodatkowo Mateusz Korbut (kl.VII) zdobył I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym „Na szczycie” ( w kategorii wyklejanka).
Tytuł Najaktywniejszego czytelnika uzyskali: z klas I- III – Alicja Babraj, z klas IV- VI – Leon Leś, z klas VII – VIII- Marcin Ogonowski. Tytuł Najbardziej Rozczytanej Klasy uzyskała klasa I, której wychowawczynią jest pani Barbara Bartoś.
Uczniowie naszej szkoły mogli rozwijać swoje pasje podczas zajęć rozwijających zainteresowania, takich jak: chór szkolny, kółko przyrodnicze, zajęcia sportowe w ramach Szkolnego Klubu Sportowego doskonalące grę w siatkówkę oraz koszykówkę.
Ciekawą inicjatywą było przeszkolenie młodszych dzieci (klasy I - III) z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Zajęcia te wyzwoliły w dzieciach pozytywne emocje oraz przyczyniły się do rozwoju kompetencji w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Młodzież z kolei była zachwycona zorganizowanym szkoleniem strzeleckim dla klas VIII w ramach realizacji podstawy programowej z edukacji dla bezpieczeństwa.
WYCHOWANIE
W trosce o bezpieczeństwo naszych uczniów Szkoła Podstawowa w Targowisku przystąpiła do udziału w XIII edycji Małopolskiego Konkursu Odblaskowa Szkoła. W ramach akcji odbyły się konkursy, spotkanie profilaktyczne z policjantami; sprawdzono sprawność rowerów, którymi poruszają się nasi uczniowie a młodzież z klas V i VI przeprowadziła akcję promowania bezpieczeństwa na drodze i konieczności noszenia odblasków wśród seniorów.
Szkoła przystąpiła też do udziału w kampanii społecznej No promil- No problem, której celem było ograniczenie na terenie Małopolski liczby osób, które prowadzą pojazdy będąc pod wpływem alkoholu lub innych środków psychoaktywnych. Nasi uczniowie przystąpili do konkursu pod hasłem: „Prawdziwa odwaga lubi bezpromilowe klimaty” i zdobyli wysokie lokaty oraz wyróżnienia:
Karol Iżyk, uczeń klasy II - zajął II miejsce w kategorii prace plastyczne;
Mateusz Korbut, uczeń klasy VII- II miejsce w kategorii prace literackie;
Leon Leś, uczeń klasy V- III miejsce w kategorii prace literackie;
Wiktor Piwowar, uczeń klasy V – wyróżnienie w kategorii prace plastyczne.
W ramach działań profilaktycznych zorganizowaliśmy warsztaty dla uczniów klas IV- VIII pt. Płatki śniegu. Wychowani przez media. prowadzone przez Panią Katarzynę Kudybę. Podczas zajęć poruszone zostały treści wpływu wirtualnych celebrytów na obserwujących, serwisy społecznościowe- konsumpcjonizm, manipulacja w komunikacji medialnej, jak sobie z nią radzić. W klasach VII- VIII dodatkowo omówiono temat dostępności narkotyków. Ponadto zostały przeprowadzone warsztaty profilaktyczne przez specjalistę p. Wojciecha Włodarczyka dla uczniów klas IV- V oraz VII, których celem było wzmocnienie czynników chroniących przed uzależnieniami, ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia od Internetu oraz urządzeń elektronicznych wśród młodzieży szkolnej. Uczniowie z klas VII i VIII wzięli udział w projekcie profilaktycznym Nie zmarnuj swojego życia, realizowanym przez grupę RYMcerze. Celem spotkania było pobudzanie do refleksji nad życiem i odpowiedzialnymi wyborami. Poruszany został temat uzależnień i ich skutków.
Warto także wspomnieć o poruszanych zagadnieniach dotyczących osób z niepełnosprawnością intelektualną, fizyczną, spektrum autyzmu, osobami niesłyszącymi i niewidomymi. Tematy te w ramach lekcji wychowawczych zostały przeprowadzone we wszystkich klasach.
Zaangażowaliśmy wszystkich naszych wychowanków w akcje charytatywne, takie jak: kiermasz dobroczynny na rzecz dzieci w Kenii, wolontariat podczas organizacji biegu 4REST RUN. Wrażliwość, empatia, chęć niesienia pomocy to wartości, które w naszej szkole są niezmiennie bardzo cenione.
Duży nacisk kładziemy także na edukację ekologiczną, dlatego 10 kwietnia wyposażeni w rękawiczki i worki wyruszyliśmy na sprzątanie naszej okolicy. W ten sposób włączyliśmy się w akcję ”Posprzątaj z nami Małopolskę”.
Nasza szkoła bardzo angażuje się we współpracę ze środowiskiem lokalnym oraz pielęgnuje wartości patriotyczne i tradycje. W grudniu zaprezentowaliśmy mieszkańcom Targowiska Jasełka w Wiejskim Domu Kultury, przygotowane przez wychowawczynie i uczniów klas II i III. Włączyliśmy się także w organizację kiermaszu bożonarodzeniowego. Zorganizowaliśmy uroczystość gminną upamiętniającą uchwalenie Konstytucji 3 Maja. Odbyło się także spotkanie przedszkolaków z Klubem Seniora. Działania te były podejmowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi Targowisko. Oprócz tego konkursami i przedstawieniami w szkole upamiętniono Narodowe Święto Niepodległości i patrona szkoły, Tadeusza Kościuszkę.
Nie od dziś wiadomo, że doskonałą formą integracji są wycieczki, zwłaszcza, że zazwyczaj są to wyprawy międzyklasowe. Tych w minionym roku szkolnym nie brakowało: w ramach kółka turystyczno-krajoznawczego dwadzieścioro uczniów uczestniczyło w comiesięcznych wycieczkach. Udało się zdobyć m.in. Kudłacze i Lubomir, Rusinową Polanę i Gęsią Szyję, Przełęcz Zabrat i Rakoń, Dolinę Kościeliską, Mogielicę. Ponadto odwiedziliśmy m.in. WOMAI- Centrum Nauki i Zmysłów, które dostarczyło nam niesamowitych wrażeń oraz Adrspah, w którym podziwialiśmy niezwykłe formy skalne.
Od kilku lat uczniowie naszej szkoły rywalizują w konkursie o Puchar Super Klasy. Rywalizacja obejmuje udział w różnorodnych działaniach, za które poszczególne klasy zbierają punkty. Są to np. noszenie kamizelek odblaskowych, zmienianie obuwia, udział w akcjach charytatywnych, zbiórka makulatury, wykonywanie gazetek okolicznościowych, czytelnictwo. W minionym roku szkolnym najlepsza okazała się klasa III. Gratulujemy!
SPORT
Odnieśliśmy wiele sukcesów sportowych, zajmując:
1.miejsce w gminnych zawodach piłki nożnej chłopców i dziewcząt;
1.miejsce w Gminnych Igrzyskach Młodzieży w Koszykówce 5x5 (chłopcy);
2. miejsce w Gminnych Igrzyskach Młodzieży w Koszykówce 5x5 (dziewczyny);
1.miejsce w Gminnych Igrzyskach Dzieci i Młodzieży w siatkówce (chłopcy i dziewczyny z klas VII- VIII)
1. miejsce w Gminnych Igrzyskach Dzieci i Młodzieży w siatkówce (dziewczęta z klas IV- VI)
2.miejsce w Gminnych Igrzyskach Dzieci i Młodzieży w siatkówce (chłopcy z klas IV- VI);
1.miejsce w Gminnym Turnieju Halowej Piłki Nożnej;
3. miejsce w gminnych zawodach w lekkiej atletyce chłopców i dziewcząt,
1. miejsce w skoku w dal- Mateusz Ryś (kl. VI)
1. miejsce w biegu na 60 m Mateusz Ryś (kl. VI).
INNOWACJE
Naszą pracę edukacyjną wzbogaciły realizowane w przedszkolu i szkole projekty i innowacje pedagogiczne.
Zrealizowano m. in.:
- innowację „Dotknij, poczuj, zobacz”, która została napisana w oparciu o Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „DOTKNIJ, POCZUJ, ZOBACZ”. Jej autorem jest Katarzyna Nocoń.
Wykonując eksperymenty i doświadczenia dzieci rozwijały naturalną potrzebę poznawania świata oraz kształtowania sprawności motorycznej. Poznały nowe pojęcia, a dzięki eksperymentom szybciej je zapamiętały. Dzieci uczyły się łączyć przyczynę ze skutkiem, eksperymenty rozbudzały wyobraźnię, wzrosła ich chęć do dalszej pracy. Zaproponowane aktywności służyły rozwojowi motoryki małej oraz stymulowały różne zmysły.
- projekt pt. Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki. Na tropach dobroczynności, który miał na celu pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności, kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, integrację zespołu klasowego, rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom.
- innowację „Uczeń/Uczennica z klasą”, której celem było budowanie i wzmacnianie klasowych więzi oraz relacji; kształtowanie postawy szacunku wobec koleżanek i kolegów oraz dorosłych; wyrabianie dobrych nawyków zachowania i postaw; ćwiczenia umiejętności społecznych .
W ramach zajęć realizowaliśmy tematykę dotyczącą uwrażliwienia na inność i wzmocnienie tolerancji; lęku i stresu; opracowanie rad na emocje tj. strach, smutek, złość; praca zespołowa; skuteczne działanie w zespole; co łączy, a co dzieli ludzi, a także zajęcia integracyjne. Ponadto uczniowie poznawali zasady demokracji.
- innowację „Oceniam się sam”, której celem było zmotywowanie uczniów do nauki, obniżenie poziomu lęku przed oceną, podniesienie świadomości uczniów w zakresie wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania poszczególnych zadań.
Tego typu przedsięwzięcia przyczyniły się do wszechstronnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci i młodzieży, rozbudziły motywację do nauki, poszerzyły zainteresowania i pokazały, że nauka może być zabawą i sprawiać przyjemność. Innowacje pedagogiczne pełnią również rolę wychowawczą, kształtując odpowiednie postawy moralno- społeczne. Przyczyniają się do eliminowania niepowodzeń szkolnych i wspierania uczniów mających problemy w nauce.
Gorąco dziękujemy Rodzicom za wsparcie działań szkoły. Ważne dla nas jest Wasze zaangażowanie, sprawdzenie zadania domowego, rozmowa dyscyplinująca a przede wszystkim każda pochwała skierowana do dziecka, które osiągnęło sukces.
Ogromnie doceniamy Wasze wsparcie i poświęcony czas, dziękujemy za cierpliwość i wyrozumiałość. Cieszymy się, że chętnie współuczestniczycie Państwo w działaniach grupy przedszkolnej, klasy, szkoły. Podziękowania należą się także Wam- Kochane Dzieci, Droga Młodzieży - za wytrwałość, mobilizację oraz pomysłowość. Życzymy Rodzicom, Uczniom, Nauczycielom i pracownikom szkoły odpoczynku oraz niezapomnianych wrażeń podczas wakacji.
MB, PW
17 czerwca 2024 roku od samego rana wszyscy z niepokojem spoglądali w niebo. Lał deszcz, przewalały się ciężkie ciemne chmury, temperatura spadała. Mimo niezachęcajacej aury decyzja o organizacji VII Pikniku Rodzinnego z okazji Dnia Dziecka zapadła i o godzinie 14.00 uczniowie z całymi rodzinami i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Targowisku spotkali się tradycyjnie na boisku LKS Targowianka. Pogoda się utrzymała i umożliwiła przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych działań.
Najpierw na scenie dla swoich kochanych Rodziców zaśpiewały przedszkolaki z Targowiska. Potem w pokazie akrobatycznym zaprezentowały się dzieci szkoły ENKA pod opieką pani Natalii Kluch. Podobała się również kolorowa prezentacja grupy Cheerangels ze Staniątek. Na koniec pod kierunkiem pani Angeliki Głogowskiej – Piwowar wystąpiła grupa taneczna Zumba Kids. Następnie rozegrano zawody sportowe w konkurencjach rodzinnych: zbijak, skoki na skakance XXL, badminton, bieg z jakiem na łyżce, ze związanymi nogami, w workach. Rozegrano też biegi na boisku Targowianki w czterech kategoriach wiekowych: od przedszkolaków, przez klasy I-III, klasy IV-VI aż po najstarszych uczniów i dorosłych. Zwycięzcy otrzymali nagrody rzeczowe.
Uczestnicy mogli skorzystać z darmowych atrakcji: malowania twarzy, małpiego gaju z kulkami, dużych szachów. Zaprezentowała się także Strażacy z OSP w Targowisku, prezentując swój nowiutki sprzęt. Dzieciaki korzystały z ufundowanych dla nich napojów, lodów, waty cukrowej i popcornu. Na zakończenie odbył się festiwal kolorów: dzieciaki z zapałem obrzucały się proszkami i szczęśliwe wracały do domów.
Dziękujemy gorąco za przygotowanie pikniku, w szczególności Rodzicom, którzy przyczynili do zorganizowania imprezy, pracującym dzielnie od rana przy rozstawianiu sprzętu, obsłudze gości, piekącym ciasta. Dziękujemy nauczycielom, którzy przeprowadzili zawody sportowe i wraz z rodzicami przygotowali występy.
Słowa wdzięczności kierujemy do sponsorów: Gminy Kłaj, Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Targowisko, firm: TSN, Regis / Unipro, Food Care Zabierzów, Tokfrez, Małopolskiego Banku Spółdzielczego w Kłaju, Delikatesów Centrum Targowisko, firm „Fortuna Motocykle” i „Pieczywo” Anna i Maciej Dzierżbińscy, Marketowi Point Kłaj, Salonu Fryzjerskiego "Prowokacja" Elżbiety Rerutko, pani Jadwigi Skoczek. Gorąco dziękujemy też panu Tomaszowi Piwowarowi, OSP w Targowisku wraz z Młodzieżową Drużyną Pożarniczą, klubom LKS Targowianka i Szachownica Kłaj, grupie CheerAngels z MTS „Ikar” Niepołomice oraz Pani Trener Iwony Janas, sekcji aerobiku sportowego klubu ENKA Natalii Kluch oraz Zumba Kids pani Angeliki Głogowskiej.
Patrycja Winzer
Impreza współfinansowana z funduszy Gminy Kłaj.
13 czerwca byliśmy na wycieczce edukacyjnej w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Pojechaliśmy pod opieką pana Antoniego Baluka i pani Patrycji Winzer.
Zbiórka miała miejsce na stacji kolejowej w Kłaju o 8.40. Następnie pociągiem pojechaliśmy do Krakowa. Na stacji w Płaszowie mieliśmy długi postój, a przez to opóźnienie o ponad jedną godzinę. Po dotarciu do Dworca Głównego poszliśmy pieszo w stronę Ogrodu Botanicznego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy około godziny 11.50 od wysłuchania krótkiej informacji o historii tego miejsca. Naszym przewodnikiem był pan Antoni Baluk. Byliśmy podzieleni na 3-4-osobowe grupy i mieliśmy za zadanie uzupełnić karty pracy podsumowujące naszą wiedzę o roślinach.
Rozpoczęliśmy od poznawania nowych gatunków roślin szpilkowych. Potem wysłuchaliśmy informacji o reliktach, m.in., o miłorzębie japońskim. W trakcie zwiedzania zobaczyliśmy wiele pięknych okazów drzew i innych roślin zielonych: nagonasiennych, okrytonasiennych, jedno- i dwuliściennych. Omówiliśmy sposoby zapylania i rozsiewania się roślin oraz związane z tym przystosowania w różnych środowiskach (pustynnych, lasów tropikalnych) oraz dodatkowe funkcje poszczególnych organów roślin (np. korzenie oddechowe, podporowe). Poznaliśmy też rośliny inwazyjne. Pan Baluk zwracał uwagę na wyjątkowe okazy: volemia, metasekwoja chińska, sagowce, gunera. Czas szybko minął, skończyliśmy o 13.30. w drodze powrotnej posililiśmy się w restauracji McDonald ’s. pociąg mieliśmy już o 16.19, tym razem bez opóźnień wróciliśmy bezpiecznie do Kłaja.
Moim zdaniem wycieczka była bardzo udana. Uzyskaliśmy dużą wiedzę na temat bogactwa flory naszego świata, a mnie najbardziej podobała się rosiczka i mimoza.
Milena Duras
W dniu 6 czerwca 2024 53 uczniów wraz z opiekunami wyruszyło na dwudniową wycieczkę do Czech. Nasza wycieczka rozpoczęła się z niewielkim opóźnieniem. O godzinie 9:30 wyruszyliśmy w kierunku Adrspach. Droga przebiegła bez większych utrudnień. W pierwszym dniu celem naszej wycieczki był Adrspach. Po ponad pięciu godzinach jazdy dotarliśmy na miejsce, gdzie czekała lokalna przewodniczka. Skalne Miasto Adrspach, znane ze swoich niezwykłych formacji skalnych, zrobiło na nas ogromne wrażenie. Spacer po tym unikalnym miejscu dostarczył wszystkim uczestnikom wycieczki niezapomnianych wrażeń. Przewodniczka opowiedziała nam wiele ciekawych historii i legend związanych z tym miejscem.
Po zwiedzaniu Adrspach, kontynuowaliśmy podróż do Pragi. Dotarliśmy tam około godziny 20:30 i po obiadokolacji zakwaterowaliśmy się w hotelu Pivovar. Następnie zakwaterowaliśmy się w pokojach i udaliśmy się na zasłużony odpoczynek przed kolejnym, bardzo intensywnym dniem zwiedzania.
Po pobudce o 7 rano, spakowaniu się, wykwaterowaniu i zjedzeniu śniadania udaliśmy się na spotkanie przewodniczką Martiną, która miała nas oprowadzać po Pradze. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Hradczan, gdzie podziwialiśmy Zamek Praski oraz Katedrę św. Wita. Następnie przeszliśmy w kierunku Mostu Karola, który jest jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w Pradze. Przewodniczka opowiadała nam o historii każdego z tych miejsc, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć ich znaczenie.
Po Hradczanach i Moście Karola, przyszedł czas na zwiedzanie Starego Miasta. Odwiedziliśmy Rynek oraz Ratusz z słynnym zegarem Orloj. Każde miejsce, które odwiedzaliśmy, było pełne historii i fascynujących opowieści. Po intensywnym zwiedzaniu mieliśmy czas na zakup pamiątek. W drodze powrotnej do autokaru udaliśmy się na obiad, który był znakomitym zwieńczeniem naszego pobytu w Pradze. Po posiłku wyruszyliśmy w drogę powrotną do Targowiska, gdzie dotarliśmy po godznie 2 w nocy.
Wycieczka była świetnie zorganizowana dzięki BTOdkrywca i wszyscy uczestnicy wrócili zadowoleni, bogatsi o nowe doświadczenia i wspomnienia. Była to wyjątkowa podróż, która pozwoliła nam odkryć uroki Adrspach i Pragi.
20 maja uczniowie klas IV i V wraz z wychowawczyniami wybrali się w urokliwe i niezwykle malownicze Małe Pieniny. Na początku wyjechaliśmy kolejką na Palenicę. Następnie udaliśmy się pięknym szlakiem w stronę Durbaszki. Podziwialiśmy piękne widoki na okoliczne Beskidy i tatrzańskie szczyty. W schronisku posililiśmy się pysznymi kiełbaskami, aby mieć siły na dalszą trasę. Po drodze spotkaliśmy pasące się stada owiec i krów.
Około godziny 18.30 zadowoleni wróciliśmy do Targowiska.
W dniu 27 czerwca 2024 r. wyruszyliśmy na wycieczkę rowerową do miejsca, gdzie Raba wpływa do Wisły. O godzinie 8:00 z parkingu szkolnego uczniowie klas VI i VIII, podzieleni na dwie grupy, rozpoczęli swoją przygodę. Przed nami było kilkadziesiąt kilometrów do pokonania. Pierwsza część trasy prowadziła do Kłaja, gdzie wjechaliśmy do Puszczy Niepołomickiej. Po kilku kilometrach wyjechaliśmy po drugiej stronie w Woli Batorskiej, a następnie obok Bobrowego Rozlewiska pojechaliśmy w stronę malowniczej Wiślanej Trasy Rowerowej, położonej na wałach ciągnących się wzdłuż Wisły.
Wiślana Trasa Rowerowa (WTR) przez Ispinię oraz Świniary zaprowadziła nas do Uścia Solnego. Przed Rabą skręciliśmy w polną drogę, która prowadziła do celu naszej podróży. Dotarliśmy do miejsca, gdzie musieliśmy zostawić rowery i wąską ścieżką zeszliśmy na niewielką plażę w kształcie cypla. Po prawej stronie płynęła Raba, a po lewej Wisła, a na czubku cypla obie rzeki łączyły się ze sobą.
Po około 30-minutowym odpoczynku ruszyliśmy w kierunku rynku w Uściu Solnym, aby uczniowie mogli uzupełnić zapasy wody i jedzenia. Z Uścia Solnego pojechaliśmy trasą VeloRaba w kierunku Mikluszowic. W przeciwieństwie do Wiślanej Trasy Rowerowej, która jest w całości asfaltowa, dziewięciokilometrowy odcinek wzdłuż Raby był szutrowy. W Mikluszowicach wjechaliśmy ponownie do Puszczy Niepołomickiej, którą opuściliśmy w Stanisławicach.
Po kilkugodzinnej wyprawie rowerowej dotarliśmy na parking przy szkole podstawowej w Targowisku, gdzie zakończyliśmy naszą przygodę. W jej trakcie poruszaliśmy się trzema szlakami rowerowymi: Wiślaną Trasą Rowerową, VeloRaba oraz Metropolis. Łącznie pokonaliśmy 75 km na rowerach. Brawa należą się wszystkim uczestnikom wycieczki.
W roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej w Targowisku odbyły się kuratoryjne konkursy przedmiotowe z języka polskiego, języka angielskiego, chemii, geografii, informatyki i historii. Brało w nich udział 10 uczniów, z czego pięcioro zakończyło udział na etapie szkolnym, a dwoje na etapie powiatowym. Trzy osoby zdobyły tytuł finalisty konkursu.
Pierwszą z nich jest Natalia Gądor – uczennica pani Beaty Słodkiej. Natalia otrzymała tytuł Finalisty w Małopolskim Konkursie Języka Angielskiego. „Jest to ogromne osiągnięcie – twierdzo pani Beata Słodka - ponieważ konkursy kuratoryjne są na bardzo wysokim poziomie. Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników etapu wojewódzkiego odpowiada poziomowi C1 (według klasyfikacji Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego). Ponadto wymagana była również znajomość zagadnień realioznawczych, takich jak elementy historii, kultury i geografii Stanów Zjednoczonych. Natalia ma bardzo duże predyspozycje językowe i jest ambitna. Szczególnie imponuje mi swoją pracowitością, kreatywnością i wyjątkowym dążeniem do osiągnięcia celu.”
Finalistą Małopolskiego Konkursu Historycznego jest Marcin Ogonowski, który pracował pod kierunkiem pani Anny Podwyszyńskiej, która mówi o nim tak: „Marcin Ogonowski, tegoroczny finalista konkursu kuratoryjnego z historii, jest moim uczniem od pięciu lat. Już jako dziecko interesował się historią, a szczególnie czasami piastowskimi. Dwukrotnie brał udział w konkursie, ale perypetie covidowe i choroba uniemożliwiły mu wcześniejsze osiągnięcie sukcesu. Marcin jest wszechstronnie utalentowany, dlatego cieszę się, że skupił się na historii, z którą wiąże swoją przyszłość w bardzo prestiżowym zawodzie. Ma doskonałą pamięć, ciekawość świata, lubi czytać. Cenię go za wytrwałość, pracowitość, ale także skromność, dobre wychowanie i sympatyczny uśmiech. Jest lubiany zarówno przez rówieśników, jak i przez nauczycieli. Ja osobiście jestem jego fanką od zawsze. Gratulacje należą się również rodzicom, którzy mają swój wkład w sukces syna”.
Najmłodszy z finalistów to Leon Leś – uczeń piątej klasy, Finalista Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego. „Dla niego literatura jest pasją i przygodą. Ma znakomitą pamięć do szczegółów - mówi pani Patrycja Winzer, opiekunka naukowa Leona - dużą wiedzę o świecie, więc kojarzy fakty i umie je zsyntetyzować. Bardzo dużo czyta, co przekłada się na jego umiejętność pisania. W lot chwyta wszystkie wskazówki nauczyciela i twórczo podchodzi do postawionego problemu. Nidy się nie poddaje i zawsze poprawia błędy. Bardzo cenię jego samodzielność, wytrwałość i dociekliwość”.
„Żeby zrealizować swoje zamiary potrzebna jest przede wszystkim ambicja, a później talent, wiedza i w końcu szczęście” - pisał Carlos Ruiz Zafón. Słowa te doskonale odnoszą się do naszych najzdolniejszych uczniów. Gratulujemy Wam sukcesów i życzymy kolejnych!