W związku z długotrwałym przebywaniem przed ekranem komputera, skorzystajcie z ćwiczeń, które pomogą Wam przetrwać ten czas bez uszczerbku na zdrowiu.
Ćwiczenia oczów podczas pracy na komputerze.
I. Co 20 minut oderwij wzrok od monitora i wyjrzyj przez okno. Na 10-15 sekund skup wzrok na czymś odległym (o co najmniej 50 metrów). Następnie bez poruszania głową powoli, przenieś skupienie na przedmiot odległy o nie więcej niż 10 metrów i wróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.
II . Mrugaj około 20 razy na minutę. Pracując przy komputerze częstotliwość mrugania spada nawet 5 krotnie. Nic więc dziwnego, że po kilku godzinach doświadczamy łzawienia oczu, które próbują zapobiec ich przesuszeniu. Mruganie jest najprostszą, najszybszą i najskuteczniejszą metodą pozwalającą zapobiec zespołowi suchego oka. Wystarczy, że zaczniesz świadomie mrugać. Rób to jak najczęściej – nie musisz w tym celu nawet przerywać pracy czy odchodzić od komputera. 3-4 mrugnięcia i pracujemy dalej. Mruganie powiekami nie tylko nawilża i oczyszcza oczy, ale pomaga rozluźnić mięśnie twarzy. Zapobiega to pieczeniu i szczypaniu oczu oraz marszczeniu brwi i czoła
III. Wykonuj oczami ruch po ósemce. Rozpocznij od środka i przesuwaj gałki oczne w lewy górny róg. W ten sposób oczy poruszają się w kierunku przeciwnym do tego, który pokonują podczas czytania i… odpoczywają. Ruch powtórz trzy, cztery razy.
IV. Zakryj oczy dłońmi i pozostaw je w całkowitej ciemności na około pięć minut. Możesz również wykorzystać w tym celu opaskę na oczy – np. taką rozdawaną w samolotach. Czas w ciemności możesz uprzyjemnić sobie słuchaniem muzyki, na której możesz się wtedy w 100% skupić.
Ćwiczenia przy biurku
1.Najpierw mięśnie brzucha. Usiądź prosto i napinaj mięśnie brzucha. Odpuść i napnij ponownie. Powtórz kilka razy.
2.Następnie czas na uda. Siedząc prosto przybliż uda maksymalnie do siebie i mocno je ściśnij. Rozchyl nogi i rozluźnij. Potwórz kilka razy.
3.Teraz czas na plecy. Usiądź prosto, podnieś ręce do góry i spleć dłonie na górze. Staraj się wyciągnąć je maksymalnie ku górze. Wyobraź sobie, że chcesz wystrzelić ręce prosto w sufit.
Gdy bolą plecy
Praca przed komputerem ma to do siebie, że często skutkuje bólem pleców. W takiej sytuacji koniecznie należy wstać od biurka, wyprostować się i odciążyć plecy.
1. Stań przodem do ściany, wyprostuj ręce, a dłonie oprzyj o ścianę. Ciężar ciała skieruj na ręce i spróbuj „popchnąć” ścianę. Rozluźnij się i powtórz ćwiczenie.
2. Na stojąco złącz dłonie z tyłu za plecami i wyprostuj ręce. Stań w rozkroku. Pochylając się do przodu pozwól, by ręce stały się dźwignią, która wędruje do góry i jednocześnie pozwala ci wykonać skłon. Rozluźnij ręce, pozwól, by swobodnie opadły. Powoli wyprostuj się i powtórz ćwiczenie.
3. Stań prosto w lekkim rozkroku. Poruszaj ramionami do przodu i do tyłu, a następnie wykonaj powolne, ale dokładne i jak najbardziej pełne ruchy głowy dookoła szyi. Po kilku seriach poruszaj głową do przodu i do tyłu, tak jakbyś kiwał na „tak”. Po kilku seriach pokiwaj na „nie”.
4. Kark rozluźnimy stojąc prosto i przechylając głowę w prawą stronę. Kładąc lewą rękę na policzku, przyciskaj głowę do prawego ramienia. To samo ćwiczenie wykonujemy po drugiej stronie szyi. Powtarzamy kilka razy.
Nie zapominajmy też, by przynajmniej raz na godzinę przejść się kilka kroków. Dzięki temu nie narazimy się na powstawanie zakrzepów w nogach.
W przerwie między lekcjami skorzystaj z ćwiczeń. Filmiki znajdziesz tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=knYi6qp6A_A
https://www.youtube.com/watch?v=abqCBmDAGok
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w tym celu, by przypomnieć rodzicom, uczniom i nauczycielom, o konieczności zapewnienia BEZPIECZNEGO dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Potrzeba, abyśmy mówili na temat bezpieczeństwa online i promowali pozytywne wykorzystanie tego medium.
Zachęcamy w tym tygodniu do rozmów z dziećmi o ich doświadczeniach w Internecie, zwracając szczególną uwagę na sygnały dotyczące cyberprzemocy, dostępu do szkodliwych treści, kontaktów z nieznajomymi osobami, kradzieżą pieniędzy, tożsamości itp.
Najbardziej podatne na uzależnienie się od sieci są :
− dzieci, ponieważ cały czas się rozwijają, trudno oddzielić im to co dobre od tego co złe, emocjonalnie nie są gotowe na określone treści pojawiające się w Internecie.
− osoby młode - często w kryzysie wieku dorastania, poszukujące odpowiedzi na to, jakim być, sfrustrowane, zagubione w świecie dorosłych, szukające własnych granic i potrzebujące dowartościowania.
Współczesne dzieci stykają się z nowymi technologiami od najmłodszych lat. Nie ma możliwości zatrzymania tej tendencji, zadaniem dorosłych jest więc nauczenie młodego pokolenia jak bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii oraz jak rozpoznawać zagrożenia i chronić się przed nimi. Młodzi ludzie często dysponują znacznie większą wiedzą i umiejętnościami związanymi z korzystaniem z nowych technologii, dlatego też rodzicom trudniej jest kontrolować tę sferę aktywności ich dziecka. Uczniowie łatwo mogą uzasadniać ciągłe przesiadywanie przed komputerem poszukiwaniem informacji niezbędnych do nauki i odrabiania lekcji.
Rodzice często na początku nie są świadomi problemu. Z sondażu Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS) wynika, że badani rodzice uważają, że dzieci i młodzież najczęściej wykorzystują Internet do przygotowywania się do lekcji (79%) i szukania informacji (79%). Rodzice rzadziej wskazują, że Internet jest wykorzystywany przez ich dzieci do ściągania programów komputerowych oraz oglądania i ściągania filmów. Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu można podzielić na trzy grupy:
1. zagrożenia związane z treściami zawartymi w sieci (pornografia, przemoc, ale także treści rasistowskie, nieprawdziwe informacje itp.),
2. zagrożenia związane z kontaktami z obcymi osobami online i offline,
3. zagrożenia związane z zachowaniem jednostki (przemoc internetowa)
Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że nadmierne korzystanie z Internetu może prowadzić do takich zjawisk jak: lęk i depresja, wycofanie, objawy somatyczne, zaburzenia społeczne, problemy z koncentracją uwagi, zachowania agresywne.
Pierwszą zasadą, jaką powinniśmy się kierować, gdy zaobserwujemy niepokojące nas zachowania z jakimi spotyka się nasze dziecko jest: „Widzisz? Reaguj!”. Zgłoszenie np. objawów nękania do administratora sieci społecznościowej jest niezwykle proste i łatwa; co więcej, można to zrobić anonimowo, nie martwiąc się o to, że sami staniemy się ofiarami przemocy. Co więcej, jeżeli znamy osobiście osobę nękaną w Internecie, niezwykle ważne jest okazanie wsparcia. Nawet kilka miłych słów będzie objawem naszego zaangażowania i pomoże ofierze lepiej radzić sobie z trudną sytuacją.
Jeżeli zastanawiamy się, czy sytuacja jest na tyle poważna by reagować, wyobraźmy sobie, jak byśmy się czuli, gdyby ktoś powiedział nam w twarz rzeczy, jakie niejednokrotnie czytamy w przepełnionych nienawiścią komentarzach.
Telefon zaufania przy Instytucie Psychologii Zdrowia dla osób mających problem z nałogowymi zachowaniami: 801-889-880 Pomoc można również uzyskać na stronie internetowej: www.uzależnieniabehawioralne.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży fundacji Dzieci Niczyje: 116-111 oraz strona internetowa: www.116111.pl
Portale świadczące pomoc i wsparcie psychiczne w przypadkach uzależnień/nadużywania mediów elektronicznych: www.helpline.org.pl ; www.dyzurnet.pl
Postacią przewodnią po projekcie jest mała chmurka Tosia, która ukazuje dzieciom nurtujące ją problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęca uczniów do rozwiązywania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej. Wszystko jest spójne z czytaną lekturą.
W pierwszym półroczu uczniowie realizowali Moduł Jesienny - MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW.
W ramach modułu wykonane zostały następujące zadania:
1.Przeczytano lekturę „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej.
2.W oparciu o lekturę uzupełniono Lekturnik ( m.in. kartę tytułową, opis i portret głównego bohatera, opowiadanie, historyjka obrazkowa).
3.Wykonano drzewo czytelnicze, które zostało ozdobione jesiennymi liśćmi, które zrobiły dzieci.
4.Przygotowano plakat promujący czytelnictwo.
5.Obchodzono święto drzewa. Podczas spaceru dzieci poznawały różne gatunki drzew.
Zmaganiom czytelniczym towarzyszył wykonany przez dzieci plastelinowy ludzik – Czytuśoraz chmurka.
Dzięki realizacji zadań w ramach I Modułu dzieci doskonaliły umiejętności czytelnicze:
- rozbudzały ciekawość literacką,
- rozwijały aktywność czytelniczą,
- usprawniały czytanie ze zrozumieniem oraz aktywne słuchanie,
a także wzbogacały swoją wiedzę w dziedzinie ekologii,wzmacniając więzi ze środowiskiem przyrodniczym.
Na zakończenie I Modułu każda z klas otrzymała certyfikat potwierdzający udział w projekcie.
Jak co roku klasy I – III uczestniczą w projektach organizowanych przez Uniwersytet Dzieci.
Zajęcia oparte są na metodzie pytań i doświadczeń. W ciekawy i dostępny sposób przybliżają dzieciom trudne zagadnienia z dziedziny fizyki, chemii, przyrody i matematyki.
W tym roku szkolnym klasa I realizuje projekt „Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż? ,klasa II - „Mali inżynierowie. Co sprawia, że pomysł działa?”, klasa III – „Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?
W czasie trwania projektu uczniowie klasy III sprawdzą jak z matematyki korzystają przedstawiciele różnych zawodów: kucharze, krawcy czy muzycy. Będą trenować projektowanie, wyobraźnię przestrzenną czy odmierzanie składników. Zobaczą również jak wygląda praca w różnych profesjach, co pozwoli im zwiększyć świadomość, w jakich dziedzinach chcieliby się rozwijać.
Uczniowie klasy II będą konstruować różne modele: statku, wieżowca czy samochodu przyszłości. Rozbudzą przy tym wyobraźnię przestrzenną i rozwiną swoje zdolności manualne. Ponadto, wymyślą jak udoskonalić środki transportu, trenując przy tym współpracę, kreatywność i tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
Klasa I podczas lekcji poznaje prawa, panujące w naturze oraz przekonuje się, jaki wpływ ma na nią człowiek. Prowadzić proste obserwacje przyrodnicze, wykonuje doświadczenia i samodzielnie wyciąga wnioski. Poznając wiele gatunków roślin i zwierząt przekonuje się, dlaczego warto szanować przyrodę.
W dobie e-maili, komunikatorów i telefonów komórkowych coraz rzadziej wykorzystujemy pismo ręczne. W Dzień Pisma Ręcznego, który przypada 23 stycznia warto sobie przypomnieć o dawnych pamiętnikach i notesach.
Dlaczego warto pisać ręcznie?
Dowiedziono, że ręczne pisanie wspomaga i ćwiczy pamięć, rozwój sprawności manualnych, precyzję ruchu, które niezbędne są do prawidłowego rozwoju poznawczego. Wspomaga i ćwiczy pamięć.
W ramach obchodów Dnia Pisma Ręcznego uczniowie wzięli udział w konkursie, który polegał na napisaniu 10 zdań o swojej ulubionej lekturze. Oceniana była estetyka pisma, staranność i wykonanie inicjału.
Wyniki konkursu:
Klasy I - III
Patryk Świętek – I miejsce
Stanisław Kępka, Paulina Majewska – II miejsce
Leon Leś, Wiktor Piwowar – III miejsce
Klasy IV – VIII
Amelia Strach, Wiktoria Dziedzic – I miejsce
Zuzanna Tokarz, Wiktoria Majewska – II miejsce
Wiktor Stankowski, Emilia Babraj – III miejsce
Gratulujemy!
Z okazji świąt Bożego Narodzenia, przepełnionych nadzieją i magią wigilijnej nocy, kierujemy do Państwa płynące z serca życzenia radosnych, spokojnych świąt oraz pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku.
Do życzeń dołączamy film ze świątecznym przesłaniem, który przygotowały klasy 2 i 3. Dziękujemy bardzo za zaangażowanie małym aktorom i ich Rodzicom.
Wychowawcy klas 2 i 3.