Działania w ramach konkursu ODBLASKOWA SZKOŁA 2019
Szkoła Podstawowa w Targowisku na początku nowego roku szkolnego promuje bezpieczeństwo wśród uczniów, rodziców oraz społeczności lokalnej. W tym roku również przystąpiliśmy do działania.
Zgłosiliśmy udział szkoły w konkursie organizowanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod nazwą „Odblaskowa Szkoła”. Jego celem jest podniesienie świadomości rodziców i dzieci na temat dbania o bezpieczeństwo podczas drogi do i ze szkoły oraz kontrolowanie ustawowego obowiązku korzystania przez dzieci z elementów odblaskowych. Promujemy również inicjatywy ograniczające zagrożenia w ruchu drogowym.
Jak co roku nauczyciele i uczniowie wraz z rodzicami aktywnie włączają się w działania podnoszące bezpieczeństwo dzieci.
Co się już zadziało?
We wrześniu:
1.Skompletowaliśmy kamizelki i elementy odblaskowe, aby każdy uczeń i przedszkolak był widoczny na drodze. Pomógł nam w działaniu pan Mrówka ze Składów Budowlanych w Niepołomicach. Dziękujemy!!!
2. W każdej klasie przygotowano gazetki dotyczące bezpieczeństwa na drodze, promujące noszenie odblasków.
3. Uczniowie spotkali się z policjantem, który zwrócił szczególną uwagę na bezpieczne korzystanie z dróg oraz konieczność zakładania odblasków i kasków podczas jazdy na rowerze, hulajnodze, deskorolce.
4. Ogłoszono konkurs plastyczny pt. „Jestem bezpieczny, gdy idę lub wracam ze szkoły”.
5. Ogłoszono konkurs fotograficzny Moja odblaskowa rodzina.
6. Zorganizowano zajęcia pozalekcyjne w temacie bezpieczeństwa na drodze i noszenia elementów odblaskowych, podczas zajęć świetlicowych.
7. Przeprowadzony został turniej wiedzy o ruchu drogowym. Wyłoniono zwycięzców.
8. W dniu 29 września odbył się Jesienny Piknik Odblaskowy. Podczas imprezy wszystkie przedszkolaki dostały od Pana Mrówki kamizelki odblaskowe, w których pobiegły wraz z rodzicami ulicami Targowiska, aby promować noszenie odblasków. Następnie miały miejsce konkursy wiedzy o ruchu drogowym, pokaz ciągłej resuscytacji w wykonaniu strażaków, kontynuowany przez dzieci i rodziców. Zawody w odblaskach, happening i pokaz mody odblaskowej oraz wspólny taniec – to działania, które odbyły się podczas imprezy, sprawiając dzieciom i dorosłym wiele radości.
9. Akcja „Ratujemy i uczymy ratować” – uczniowie klasy ósmej pod patronatem specjalisty edukacji dla bezpieczeństwa przygotowali warsztaty dla klas 1-3. Dzieci uczyły się, w jaki sposób powiadamiać o zdarzeniu oraz trenowały resuscytację krążeniowo-oddechową. 10. Odblaskowy Rajd rowerowy wolontariuszy biegu po Puszczy Niepołomickiej „4RestRun”.
11. Uczniowie klas I- III doskonalili umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze. Szczególną uwagę zwrócono na prawidłowe przechodzenie przez pasy i na przejściach z sygnalizacją świetlną.
12. Uczniowie klas I-III uczestniczyli w konkursie plastycznym „Chodź z nami” w ramach Kampanii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w miastach i gminach oraz zmiany zachowania mieszkańców. Hasło kampanii „Bezpieczny ruch pieszy i rowerowy”.
Co przed nami?
- dyskoteka odblaskowa
- realizacja działań w ramach kampanii NO PROMIL-NO PROBLEM
- akcja dla seniorów promująca noszenie kamizelek i elementów odblaskowych
- bicie Rekordu w Pierwszej Pomocy - ciągła resuscytacja
- Bezpieczny Marsz ulicami miejscowości, podczas którego uczniowie zachęcają mieszkańców do noszenia odblasków
- finał konkursu Odblaskowa Szkoła 2019 – podsumowanie i rozdanie nagród zwycięzcom konkursów.
Koordynatorzy Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w Targowisku
Tradycyjnie w pierwszych dniach września naszą szkołę odwiedzają policjanci z Komendy Policji w Niepołomicach.
Tym razem gościliśmy sierż. szt. Zdzisława Gazdę. Spotkanie odbyło się w ramach zaplanowanych działań konkursu „Odblaskowa szkoła”, którego głównym celem jest zwrócenie uwagi uczniom na bezpieczne korzystanie z dróg, a także zakładanie odblasków. Pan Policjant przypomniał uczniom zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. Omówił, w jaki sposób przechodzić przez drogę, dlaczego ważne jest zakładanie kamizelek odblaskowych. Poruszył temat bezpiecznej jazdy na deskorolce i hulajnodze. Jak chronić swoje dane osobowe i jak bezpiecznie korzystać z Internetu, o tym zostali pouczeni uczniowie starszej grupy wiekowej. Gościem specjalnym, który ucieszył zarówno starszych, jak i młodszych uczniów był pan „Mrówka”, który w ramach ogólnopolskiej akcji sieci polskich Składów Budowlanych „Mrówka” propaguje „Bezpieczną drogę do szkoły”. Uczniowie zostali zaopatrzeni w kamizelki i opaski odblaskowe.
Serdecznie dziękujemy za odwiedziny w naszej szkole i zapraszamy za rok.
1. Ustaw komputer w miejscu ogólnie dostępnym w domu, nie wstawiaj go dziecku do pokoju. Pozwoli Ci to, co jakiś czas w naturalny sposób spojrzeć i zorientować się, czym się zajmuje Twoje dziecko.
2. Ustal zasady i czas spędzany w Internecie. Co dziecku wolno, czego nie wolno i dlaczego.
3. Ustal z dzieckiem, że nie wolno mu podawać swoich danych, wrzucać zdjęć i filmików bez Twojej wiedzy.
4. Powtarzaj dziecku, że rozmówca może być kim innym, niż ten, za kogo się podaje.
5. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co robi w sieci i kontroluj jego aktywność w sieci.
Dzieci często mówią, że rodzice nie sprawdzają, co one robią w sieci, z jakich korzystają aplikacji, z kim rozmawiają i do jakich grup należą oraz co publikują. Jest to przyczyna kłopotów naszych dzieci: emocjonalnych, społecznych, z którymi sobie nie radzą.
Już 9-latki posiadają własny telefon, konta na portalach społecznościowych czy kanał na You Tube, o których zazwyczaj pojęcia nie mają ich rodzice. Co więcej, dzieci mówią o tym, że praktycznie każdego dnia rozmawiają z obcymi osobami, nie zawsze weryfikują, kim ta osoba jest i czy faktycznie przedstawia prawdziwe informacje o sobie. Uczniowie, którzy grają w gry online, mówią o tym, że mają swoje „wirtualne ekipy”, z którymi grają i komunikują się, często przenosząc te znajomości na serwisy społecznościowe. Uczniowie pytani, co na to rodzice odpowiadają, że pytają, „z kim rozmawiasz” i słyszą od dziecka, że z kolegą. To wystarcza, by rodzic nie dociekał dalej tożsamości potencjalnego kolegi i na tym kończy się zainteresowanie.
6. Przedstaw, że nie wolno dziecku umawiać się z osobami poznanymi przez Internet bez Twojej wiedzy. Jeśli chce spotkać się z kimś poznanym w sieci to tylko za Twoją zgodą,
7. Staraj się, aby Twoje dziecko miało do Ciebie zaufanie.
Dziecko, doświadczając trudnych sytuacji w Internecie, nie chce rozmawiać o tym z rodzicem, obawiając się jego reakcji i konsekwencji! Bo przecież zaczęło rozmawiać z obcą osoba, a wie, że nie wolno mu tego robić. Otrzymuje niewłaściwe treści, jest manipulowane czy zmuszane do rzeczy, na które nie ma ochoty i na które nie jest gotowe, a wtedy trudno jest zgłaszać rodzicowi problem. Nasze dziecko boi się konsekwencji ze strony rodziców. Młody człowiek dusi w sobie nieprzyjemne emocje, a jednocześnie wzmaga się w nim strach wynikający z możliwości ujawnienia w realnym świecie trudnej, czasami żenującej sytuacji. Z czasem wpływa to na różne aspekty funkcjonowania dziecka, od występowania chorób somatycznych, poprzez agresywność, aż po wycofanie, zamknięcie się w sobie i autoagresję.
II. Kiedy dziecko jest gotowe na telefon?
Rodzice często nie wiedzą, jaki jest odpowiedni wiek na zakup telefonu dla dziecka.
Zanim dziecko zostanie zaopatrzone w wymarzone urządzenie, powinno zostać przez rodzica nauczone funkcjonowania z telefonem. Przez swój przykład rodzic powinien pokazywać m.in. jak organizować czas bez telefonu, jak korzystać tylko z bezpiecznych treści, stron, oraz że należy go odkładać odpowiednio wcześnie przed snem. Powinien rozmawiać z dzieckiem o sytuacjach, w których ktoś może wykorzystywać nas w przestrzeni internetowej, że należy na każdą taką sytuację reagować i zgłaszać rodzicowi trudne sytuacje, aby sprawca niewłaściwych zachowań poniósł odpowiednie konsekwencje. Umożliwienie dziecku samodzielnego korzystania z telefonu to oczywiście indywidualna decyzja każdego rodzica, powinna ona jednak być zależna od usposobienia dziecka, stopnia jego socjalizacji, czasu jaki mamy na towarzyszeniu mu np. w sieci, zwłaszcza jeśli telefon ma mieć dostęp do Internetu.
III. Zagrożenia, o których rodzic musi wiedzieć, zanim pozwoli dziecku bez kontroli funkcjonować w Internecie:
Kim są oglądający? I tu jest cały problem, ponieważ o tych kanałach, na których dzieje się wiele złego, wiedzą już dzieciaki w 4 klasie szkoły podstawowej. Rozdając w trakcie zajęć arkusze, na których dzieci wypisują swoje ulubione postaci z You Tube, prowadzący otrzymuje zazwyczaj na każdym arkuszu wskazania na kanały w nurcie patostreamów. Dzieciaki na tyle zagłębiają się w ten świat, że patostreamerów uważają za swoich idoli i ziomków, cytują ich durne teksty, nazywają siebie ich fanami. Niekiedy mówią o tym, że to super pomysł na zarobienie szybkiej kasy i wybicie się w sieci. „Jeśli ma się ładne ciało, to czemu na nim nie zarobić, tak jak Sexmasterka”- mówią młode dziewczęta.
Pojawia się olbrzymi dysonans, postrzegania przez dzieci i młodzież tego co jest właściwe, a co nie. Problem tkwi w tym, że to rodzic daje dostęp do wirtualnego świata dziecku, nie bacząc na konsekwencje braku odpowiedniego wprowadzenia dziecka do sieci, zadbania o zasady, sprawdzania i doboru treści oglądanych przez młodego człowieka. Według młodzieży jest śmieszne to, że ludzie dla pieniędzy rezygnują z poczucia własnej godności, inni twierdzą, że „fajnie jest popatrzeć na gorszego od siebie”.
Większość uczniów, mówi o tym, że samych transmisji na żywo nie ogląda, może jedną dwie w tygodniu, ale za to śledzi shoty na kanale „Ultra Śmieszne Shoty”. Shoty to fragmenty „najlepszych” akcji, jakie pojawiły się w trakcie transmisji na żywo u patostreamerów. Nagłówki przy filmikach, np. „Rafonix wyjaśnia gościa…” bardzo umiejętnie przyciągają uwagę dzieci, w konsekwencji z ciekawości wchodzą na shota, a przy okazji oglądają dziesięć innych w temacie np. „Rafatus bije Marlenke” itd. „Najlepsze” urywki nawet ze stron 18+ są puszczane i zestawiane ze sobą w shotach. Młodzież najczęściej wymienia takie postacie jak:- Rafatus i Marlenka – para, która na swoim kanale głównie upija się do nieprzytomności, uprawia seks na żywo, w wyniku upojenia alkoholowego załatwia swoje potrzeby fizjologiczne „pod siebie”, bije się ze sobą, gdzie dochodzi pomiędzy nimi do aktów przemocy i poniżania siebie nawzajem zarówno słownie jak i fizycznie. Przy czym po każdym takim „występie” pokazują, po wytrzeźwieniu, ile kasy zarobili na akcjach z minionego tygodnia. To kwoty w tysiącach złotych.
Daniel Magical wybił się w sieci poprzez robienie tzw. „kociołka menelixa” polegającego na tym, że do kilkulitrowego pojemnika wlewa i miesza ze sobą różne napojowe alkoholowe, które następnie wypija wraz ze swoją Mama – Gosią, oraz jej partnerem Jackiem. Na ich kanale dochodzi do przemocy, pomiędzy każdym spośród nich. Co więcej Daniel obraża innych streamerów, więc w rezultacie pojawiają się relacje pokazujące, jak pod jego adres zamieszkania przyjeżdżają różne osoby, z zamiarem rozwiązania sporów. W relacjach pokazuje się np. jak w wyniku upojenia alkoholowego rozpalają ognisko w swoim mieszkaniu. Na skutek ich funkcjonowania, w mieszkaniu często pojawia się policja, a to niestety przyciąga młodą widownię na kanał Daniela.
Na niektórych kanałach, np. Rafonix, robi się „dobre dymy”. Zazwyczaj chłopcy mówią o tym, że obserwują potyczki słowne polegające na operowaniu na czatach wulgarnym słownictwem w kontakcie z innymi internautami. Zasady są proste: wygrywa ten, kto bardziej zwyzywa drugą osobę.
O szkodliwości patostreamów powstał reportaż, który można obejrzeć tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=eHB09fGwnkg
Co uzależnia w grach? Głównie wyzwania, możliwość aktywnego w nich udziału i wpływ gracza na bieg wydarzeń. Gry są zaprojektowane w taki sposób, aby gracz miał poczucie stawania się coraz lepszym, stając przed kolejnymi wyzwaniami. To daje możliwość bycia w wirtualnym świecie choć przez chwilę superbohaterem, który stawia czoła różnym wyzwaniom, pokonuje przeciwników stojących mu na drodze do kolejnego wirtualnego sukcesu. Gry komputerowe są projektowane w taki sposób, aby uzależniały graczy.
Sukces gier wynika z wykorzystania zastosowanych w nich mechanizmów psychologicznych. Medioznawca Jurgen Fritz opisuje to w następujący sposób: „Wciągające działanie gier komputerowych powstaje za pośrednictwem dwóch obwodów funkcjonalnych: „spirali frustracji” i „spirali flow”. W przypadku „spirali frustracji” negatywne emocjonalne skutki gry prowadzą do tego, że cele gry stają się coraz atrakcyjniejsze i zmuszają gracza do inwestowania coraz większej ilości czasu i uwagi. „Spirala flow” czerpie z pozytywnych emocji będących skutkiem gry i wyzwala oczekiwanie, że ta „przyjemność” da się w każdej chwili odtworzyć. I właśnie dlatego gracz kontynuuje działania, które sprawiają mu przyjemność. Zwiększa intensywność wtórnych zachowań związanych z graniem przez wzmożoną koncentrację w celu zdobycia coraz trudniejszych poziomów gry i podtrzymania flow.” Stan flow powoduje maksymalna koncentrację, a samo działanie sprawia przyjemność. Dlatego gracze powtarzają działanie by stać się lepszymi i odczuwać od nowa flow. Gdy wyzwanie jest coraz większe, a działanie coraz bardziej złożone, gracz angażuje więcej swojego czasu.
Wyniki badań opublikowane w „Psychological Science” mówią o tym, że gry komputerowe nie dość, że nie poprawiają uwagi, to mogą mieć wpływ na zaburzenia koncentracji. W badaniach udowodniono wzrost impulsywności oraz zakłóceń procesów decyzyjnych. Kolejne badanie wskazuje, że gra na playstation prowadzi do obniżenia ocen i zwiększenia problemów szkolnych. W tym miejscu zgadzam się ze zdaniem M. Spitzera, że „gry komputerowe działają na ducha jak cukier na ciało”, bez odpowiednio dobranej gry do wieku, czasu w niej spędzanego przez dziecko, stają się wyłącznie pustymi kaloriami. Pamiętajmy również, że uzależnienie od gier dotyka 10-krotnie częściej mężczyzn. Kobiety za to silniej uzależniają się od mediów społecznościowych.
RODZICE! Wasza rola jest nie do przecenienia. Zaplanujcie czas z dzieckiem i nie pozostawiaj go samego w świecie wirtualnym!!! Wyposażając dziecko w nowe technologie, musimy pamiętać o wsparciu dorosłych w obszarze posługiwania się nimi. Wprowadzanie mediów do domowego świata powinno opierać się na wyciąganiu z nich pozytywnych aspektów i optymalizacji niwelowania negatywnych skutków. Tylko poprzez towarzyszenie swojemu dziecku w wirtualnym świecie jesteśmy w stanie ten świat tłumaczyć i pokazać jego dobre strony.
Materiał przygotował pedagog szkolny,
Urszula Cyga, na podstawie artykułu edukatora, pani Katarzyny Kudyby pt. „Świat, w którym posty są na chwilę, a zmiany rozwojowe na zawsze”.
W październiku został ogłoszony konkurs na wykonanie Niestraszka - odblaskowego stworka. Celem przedsięwzięcia była promocja zachowań, które mają poprawić bezpieczeństwo na drodze. Dzieci niemal ze wszystkich klas przygotowały odblaskowe postacie, które zachwyciły jury swoimi kształtami, kolorami, a także wymyślnymi imionami. 30 października 2018 r. podsumowano konkurs. Indywidualnie nagrody uzyskali: Bartosz Duras za Odblaszczaczka (I miejsce), Wiktor Stankowski za Leona Neonowca i ex aequo Franciszek Kampe za postać Blaskini (II miejsce), Gabrysia Iżyk za Blaskonogę (III miejsce). Dyplomy otrzymały także klasy za ilość przygotowanych Niestraszków:
I miejsce: klasa I oraz IVa
II miejsce: klasa VIII
III miejsce: klasa II, III oraz IVb.
Odblaskowy konkurs był podsumowaniem dwumiesięcznych akcji promujących noszenie odblasków. Działanie to realizowaliśmy w ramach IX edycji Małopolskiego Konkursu Odblaskowa Szkoła. Codzienne sprawdzanie, czy dzieci noszą kamizelki odblaskowe, miało wpoić nawyk dbania o własne bezpieczeństwo na drodze. 30 października na dzieci czekała niespodzianka: każdy uczeń, który miał kamizelkę odblaskową, został poczęstowany cukierkiem.
Konkurs Odblaskowa Szkoła kończy się w październiku, jednak my nadal będziemy promować noszenie odblasków: najważniejsze jest bezpieczeństwo naszych dzieci.
Uczniowie objęci opieką na świetlicy, włączyli się do akcji „Odblaskowa szkoła”. Zostały zrealizowane następujące działania:
1. Zorganizowano wystawę prac plastycznych „Bezpieczna droga do szkoły”.
2. Przeprowadzono gry dydaktyczne:
- „Bezpieczna droga do szkoły”- przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji;
- „Memo”- utrwalenie znajomości znaków drogowych.
3. Zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i świetlnych, utrwalające znajomość zasad ruchu drogowego.
Podczas październikowej zbiórki zuchowej, dzieci należące do gromady wzięły udział w praktycznej lekcji bezpieczeństwa. Wykazały się znajomością numerów alarmowych oraz umiejętnością telefonicznego zgłaszania nieszczęśliwego zdarzenia. Wiedziały również jak ważne dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów są odblaski. Prawidłowo rozpoznały materiały znajdujące się w podstawowym wyposażeniu apteczki. Uczyły się bandażowania oraz zabezpieczania ran.
Kolejnym działaniem zrealizowanym w ramach konkursu Odblaskowa Szkoła było przeprowadzenie praktycznego treningu jazdy na rowerze.
W dniu 15 października 2018 r. podczas lekcji wychowania fizycznego dziewczęta z klasy czwartej wzięły udział w zajęciach doskonalących jazdę na rowerze. Perfekcyjnie przejechały tor przeszkód i wykonały ósemkę. Popracować muszą nad wystawieniem ręki do skrętu.
8 października 2018r koordynatorzy ds. bezpieczeństwa w szkole dokonali przeglądu sprawności rowerów, którymi uczniowie dojeżdżają do szkoły. Sprawdzono podstawowe wyposażenie pojazdów w hamulec, dzwonek oraz światła: z przodu białe, z tyłu czerwone.
Skontrolowano 40 rowerów. Spośród nich tylko 17 było sprawnych, tzn. posiadało co najmniej trzy podstawowe elementy wyposażenia. Zostały one nagrodzone naklejką z uśmiechniętą buźką. Te, które miały braki w wyposażeniu, oznaczono naklejką ze smutną minką. Najczęściej rowerom brakowało świateł.
Apelujemy do rodziców uczniów, aby sprawdzili sprawność pojazdów swoich pociech. Przypominamy, że dzieci, które nie ukończyły dziesiątego roku życia i nie posiadają Karty Rowerowej nie mogą samodzielnie poruszać się po drodze. Pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi rodzic.
Koordynatorzy Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa.
Nasi uczniowie z klas 1-3 wzięli udział w spotkaniu na temat bezpieczeństwa podczas drogi do szkoły. Podczas spotkania 21 września 2018 r. dzielnicowy Grzegorz Grzesik oraz pan Robert Spyrczyński ze Stowarzyszenia na Rzecz Praw Pieszych wspólnie z dziećmi przypomnieli zasady poruszania się po drodze, chodniku, na przejściach dla pieszych. Zwrócono szczególną uwagę na noszenie odblasków i kamizelek odblaskowych, które niejednokrotnie ratują życie pieszym uczestnikom ruchu drogowego.
Kolejne spotkania profilaktyczne z przedstawicielem Powiatowej Komendy Policji w Wieliczce odbyły się 1 października 2018r. Pani aspirant sztab. Agnieszka Trawińska spotkała się z uczniami klas: IV, V i VI. Omówiła sytuacje niebezpieczne mające miejsce na drodze z udziałem pieszych i rowerzystów. Zwróciła dzieciom uwagę na konieczność noszenia kamizelek odblaskowych, które warunkują ich bezpieczeństwo szczególnie po zmroku. Podjęła również temat zagrożeń w sieci.
O odpowiedzialności karnej nieletnich pani aspirant przypomniała podczas drugiego spotkania ze starszymi uczniami. Dokładnie omówiła problem przestępstw internetowych i niebezpieczeństw grożących młodym ludziom w sieci.
Koordynatorzy ZPB
Pierwsza dyskoteka po wakacjach odbyła się na terenie szkoły w dniu 4 października. Warunkiem wejścia było posiadanie elementów odblaskowych lub założenie kamizelki odblaskowej. Uczniowie świetnie się bawili, a mieniące się w światłach dyskotekowych elementy odblaskowe dodawały uroku zabawie.
Jest to kolejne działanie, które wpisuje się w realizowany przez szkołę konkurs Odblaskowa Szkoła.
Koordynatorzy ZPB
Tradycją szkoły w Targowisku jest podejmowanie w pierwszych dniach rozpoczynającego się roku szkolnego działań, które promują bezpieczeństwo.
Bierzemy udział w konkursie organizowanym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod nazwą „Odblaskowa Szkoła”. Celem konkursu jest podniesienie świadomości rodziców i dzieci na temat dbania o bezpieczeństwo podczas drogi do i ze szkoły oraz kontrolowanie ustawowego obowiązku korzystania przez dzieci z elementów odblaskowych. Promujemy również inicjatywy ograniczające zagrożenia w ruchu drogowym.
Jak co roku nauczyciele i uczniowie wraz z rodzicami aktywnie włączają się w działania podnoszące bezpieczeństwo dzieci.
Zrealizowane zostały takie działania, jak:
1.Skompletowanie brakujących kamizelek i elementów odblaskowych.
2. Wykonanie gazetek dotyczących bezpieczeństwa.
3. Spotkania uczniów na temat bezpieczeństwa z Policją.
4. Dyskoteka odblaskowa.
5. Cykl tematyczny w ramach techniki zakresu przepisów ruchu drogowego oraz budowy i konserwacji roweru.
6. Szkolna akcja: Bezpieczny rower.
7. Udział uczniów klas 1-3 w konkursie organizowanym przez PZU Bezpieczny powrót do domu.
8. Zorganizowano zajęcia pozalekcyjne w temacie bezpieczeństwa na drodze i noszenie elementów odblaskowych, podczas zajęć świetlicowych, projektowych oraz w czasie zbiórki zuchowej.
Przed nami:
1. Rozstrzygnięcie szkolnego konkursu na wykonanie odblaskowego Niestraszaka.
2. Szkolny konkurs Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
3. Finał konkursu Odblaskowa Szkoła 2018.
Koordynatorzy Zintegrowanej polityki Bezpieczeństwa
I. Utrzymanie przez szkołę tytułu Lidera Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.
II. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, w ramach którego zostały zrealizowane następujące działania:
1. Udział w konkursie „Odblaskowa Szkoła”, w ramach którego zrealizowano:
• Wykonano gazetki ścienne w klasach i na korytarzach szkolnych informujące o bezpieczeństwie w drodze do szkoły.
• Zorganizowano dyskotekę „odblaskową” .
• Udział klas 1-3 w Marszu Odblaskowym ulicami Targowiska, podczas którego uczniowie ubrani w kamizelki odblaskowe rozdawali zrobione przez siebie znaczki odblaskowe przechodniom, rowerzystom oraz kierowcom samochodów.
• Realizacja cyklu zajęć tematycznych dotyczących bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze przez klasę czwartą.
• W ramach działań zorganizowano szkolne konkursy:
„Bezpiecznego Strażnika Szkoły”- wykonanie maskotki odblaskowej Konkurs: Moje selfie z odblaskiem Szkolny Turniej Wiedzy o Ruchu Drogowym
2. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji w na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły, zasad korzystania z kładów i motorowerów oraz właściwego korzystania z urządzeń elektronicznych dla klas 0-V.
Zorganizowanie spotkania uczniów klas od VI do 3 Gimnazjum z przedstawicielem Policji w Wieliczce na temat odpowiedzialności karnej nieletnich oraz zagrożeń i sposobów reagowania w związku z korzystaniem z mediów elektronicznych.
3. Przeprowadzenie szkoleń na temat cyberzagrożeń dla Rodziców oraz Rady Pedagogicznej przez funkcjonariusza Wydziału Prewencji KWP w Krakowie p. Wojciecha Chechelskiego, w ramach realizacji projektu wojewódzkiego „Zagrożenia w sieci– profilaktyka, reagowanie”.
4. Realizacja szkolenia Rady Pedagogicznej dotycząca prawidłowej organizacji akcji ewakuacji. Podczas szkolenia została opracowana procedura postępowania w przypadku ewakuacji.
5. Udział uczniów klas VI, VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum w warsztatach profilaktycznych prowadzonych przez psychologa z PCPR w Wieliczce, dotyczących agresji i przemocy oraz zachowań asertywnych i uległych w relacjach z rówieśnikami.
Zorganizowanie szkolenia dla rodziców z psychologiem, który pracuje z młodzieżą będącą w sytuacjach kryzysowych, ( pracownik PCPR w Wieliczce) na temat problemów nastolatków, sposobów radzenia sobie z nimi oraz zapobiegania zachowaniom ryzykownym, do których coraz częściej sięgają młodzi ludzie.
Szkolenie dla nauczycieli dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie, rozpoznania problemu, prowadzenia rozmowy z dzieckiem krzywdzonym oraz działań.
6. „Bezpieczna +” Udział pracowników szkoły w szkoleniu na wypadek wystąpienia zagrożenia o charakterze terrorystycznym. Rozpoznawanie sytuacji zagrożenia oraz zasady postępowania w sytuacji zagrożenia.
7. Realizacja programów profilaktycznych:
- Archipelag Skarbów - w grupie uczniów klas: VII, 2 Gimnazjum i 3 Gimnazjum. Program jest wpisany do oficjalnej bazy rekomendowanych programów profilaktycznych tworzonej przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, ORE oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Archipelag Skarbów wyróżnia się w wąskim gronie programów skutecznych tym, że ma najszersze spektrum skuteczności – zapobiega problemom z kilku obszarów profilaktyki jednocześnie. Zbadano, iż uczestnicy programu ograniczyli korzystanie z alkoholu, narkotyków i pornografii, zmniejszeniu uległa tendencja do zachowań depresyjnych, wczesnych kontaktów seksualnych. Nastąpiła poprawa klimatu klasy.
- Bieg po zdrowie- program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, przeznaczony do realizacji w klasie IV, którego głównym celem jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
- Nie pal przy mnie proszę - realizacja programu profilaktycznego w klasie 2. - Cukierki- program zrealizowany wśród uczniów klasy pierwszej. Celem programu jest przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, jak również umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi, nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym oraz kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, a także nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych.
8. Obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia Tytoniu – 16 listopada. W ramach akcji: uczniowie przy wejściu do szkoły rozdawali zielone liście będące symbolem abstynencji od palenia papierosów w tym dniu; wykonano na szkolnym korytarzu gazetkę informacyjną dla rodziców; każda klasa wykonała plakat na temat szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów, z których utworzono galerię.
9. Propagowanie kultury słowa poprzez ośmieszanie wulgaryzmów. Uczniowie gimnazjum mieli za zadanie napisać przemówienie ośmieszające wulgarny język, uczniowie klasa 4-7 – pisali wiersz ośmieszający stosowanie wulgaryzmów.
10. Realizacja w klasie 3a oraz klasie 1 projektu: ”Oczyścić atmosferę”, którego głównym celem jest przekazanie dzieciom, a za ich pośrednictwem także rodzicom, podstawowych informacji na temat skutków środowiskowych zanieczyszczenia powietrza.
11. Podnoszenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy poprzez udział uczniów klasy 3gimnazjum w Powiatowych Zawodach Pierwszej Pomocy oraz zorganizowanie podczas czerwcowego pikniku rodzinnego pokazu udzielania pierwszej pomocy przez OSP w Targowisku.
12. Przeprowadzenie ankiet celem:
- diagnozy poziomu kultury uczniów oraz stosowania przez nich wulgaryzmów, jak też radzenia sobie w sytuacji stresu ( w grupie rodziców, uczniów i nauczycieli).
- zbadania potrzeb i określenia kierunku działań szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.
13. Monitorowanie u władz gminnych w sprawie naprawy progów zwalniających na drodze szkolnej.
14. Przyjęcie w dniu 25.06.2018 roku przez Radę Pedagogiczną procedury postępowania w przypadku wstąpienia w szkole zjawiska agresji lub przemocy, stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Rozwijanie samorządności uczniów
W roku szkolnym 2017/2018 Samorząd Uczniowski zrealizował w naszej szkole następujące zadania:
1. Zostały zorganizowane imprezy integrujące społeczność szkolną:
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, Ślubowanie klas I szkoły podstawowej, Święto Komisji Edukacji Narodowej, konkurs Kompozycje z dynią szkolny przegląd kolęd, Jasełka bożonarodzeniowe, konkurs Najpiękniejsza kartka bożonarodzeniowa, Mikołajki, (6 grudnia), Wigilie klasowe, Dzień sekretarki, Konkurs Fabryka Pisanek, Dzień Kolorowej Skarpetki. Współpracowaliśmy w ramach programu “Odblaskowa szkoła”.
2. Zostały przeprowadzone akcje charytatywne: Góra Grosza, w której udało nam się zgromadzić 647,20 zł; Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, na której zebraliśmy 3601,03 zł; sprzedaż kartek świątecznych, zebraliśmy 200 zł;
3. Odbyły się dyskoteki: odblaskowa (12 października), z okazji Andrzejek (30 listopada), choinkowa (8 lutego), wiosenna (24 maja).
4. Bieżące sprawozdania z działalności samorządu dokumentowane były na stronie internetowej szkoły oraz w kronice szkolnej;
5. Klasy na zmianę przygotowywały dekoracje okolicznościowe i gazetki: wrzesień (kl. VII), październik (kl. IV, VI), listopad (kl. 3 gimn.), grudzień (kl. IV), styczeń (kl. 2 gimn. i VII), luty (), marzec (kl. VI), kwiecień (kl. ), maj (kl. 2 gimn.), czerwiec (kl. V).
6. Samorząd uczniowski współpracował z nauczycielami oraz wychowawcami.
7. Prowadzony był konkurs Superklasy, w którym zwyciężyła klasa IV, otrzymując 134 punkty; inne klasy otrzymały odpowiednio: kl. I - 111, kl. II - 98, kl. IIIa - 111, kl. IIIb - 126, kl. V - 114, kl. VI - 119, kl. VII - 91, kl. 2g - 113,5, kl. 3g - 86.
8. Zbieraliśmy materiały wtórne: makulaturę (dochód w wysokości 1687 zł został przeznaczony na zakup papieru ksero, worków foliowych oraz nagród dla uczniów), plastikowe nakrętki (przekazane na rzecz Wojtusia Sobierskiego), puszki (przekazane na rzecz rady rodziców, nagrodę za najwięcej uzbieranych puszek otrzymała klasa 2 gimnazjum).
Udział szkoły w programach i projektach
Szkoła uczestniczy w projekcie unijnym „Zwiększamy szansę na lepszą przyszłość-program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy Kłaj ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – pod działanie 10.01.03 Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne. W projekcie bierze udział 27 grup (12 grup wyrównawczych i 15 rozwijających) po 8 uczniów w grupie. Uczniowie korzystający z zajęć wyrównują braki w wiedzy oraz rozwijają swoje zainteresowania. Dodatkowo pozyskano dla szkoły dużo pomocy dydaktycznych do przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i ICT. Najcenniejsze są multimedia, tablice, projektory, laptopy, drukarki, klocki do zajęć z programowania i robotyki.
Klasa 1
Klasa 1 uczestniczyła w programie Wiosna, który został zakończony wykonaniem lapbooka.
Klasa 2 Klasa 2 uczestniczyła w programie:
Technologie z klasą- realizowanym od listopada do czerwca. W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; -Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty? oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; i 4 zajęcia poświęcone programowaniu.
Klasa 3a Klasa 3a uczestniczyła następujących programach i projektach
5 porcji warzyw, owoców lub soku Owoce w szkole Szklanka mleka Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec. Oczyścić atmosferę_- projekt prowadzony przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
Klasa 3b Klasa 3b uczestniczyła następujących programach i projektach:
Program: Technologie z klasą realizowanym od listopada do czerwca.
W trakcie zajęć zrealizowano 4 scenariusze dotyczące nowych technologii:
- W jaki sposób Internet może mi pomóc?; - Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?; - Jak działa inteligentny dom?; - Do czego człowiek wykorzystuje roboty?
Oraz cykl 6 scenariuszy lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem) wraz z zestawem analogowym dla całej klasy : - Jak porozumiewają się roboty?; -Czy można zaprogramować grę w podchody?; -Jak stworzyć projekt w aplikacji ScratchJr?; -Jak zaprogramować grę w aplikacji ScratchJr?; -Jak się programuje w aplikacji Scratch?; -Jak zaprogramować interakcję w Scratch'u?
Program: Zdrowe nietrudne - organizowanym przez firmę Kupiec.
Ogólnopolska akcja: Śniadanie daje moc
Strona 2 z 3